onsdag 31. mars 2010

31.03. 2010

Siden jeg i dag er uendelig mye eldre enn jeg har vært tidligere, og at jeg nå er nesten ferdig med å gråte, tenkte jeg kjapt å nevne flere historier med Batman. For å være helt nøyaktig tre Elseworld ,eller som det nå heter multiverse, historier. Grunnen til dette er at fordi, av en eller annen grunn, oversvømmes vi av vampirer, blod og i noen tilfeller ikke sex i det hele tatt. Fascinasjonen med dette går meg hus forbi. Jeg har lest Anne Rice sin femte bok i The Vampire Chronicles, Memnoch the Devil, som jeg likte, men det var p.g.a. av djevelens behov for et konkret gudsbevis for å lette sin egen arbeidsbyrde. Jeg har sett begge filmatiseringene (Interview with the Vampire (94) og Queen of the Damned(2002)) av Rice`s bøker. Jeg har også lest den 12 hefters tegneseriadapsjonen av The Vampire Lestat utgitt på nedlagte Innovation Comics. Adaptert av Faye Perozich og tegnerne var Daerick Gross(DC, Marvel, Image) og Mike Okamoto (mest kjent som a good girl cartoonist). Under oppveksten var de eneste tegneseriene med vampyrer som hovedpersoner Atlantic forlags Dracula(82-84), som var den norske oversettelsen av Marvel`s Tomb of Dracula og tegnet av den, ennå, levende legenden Gene Colan(født i 1926). Den andre serien var et enkeltstående hefte på nesten hundre og femti sider. Skrevet av J.M. DeMatteis (nevnt et par ganger tidligere) og tegnet av Tom Sutton (også så vidt nevnt tidligere), først utgitt som back up serie i DC`s House of Mystery og bar navnet I….A Vampire eller Jeg…en vampyr(1984). Jeg var ikke overvettes begeistret for noen av dem og det er sikkert hovedgrunnen til at de ikke lenger er å finne i samlingen min. Jeg har en annen vampyrserie skrevet av DeMatteis og tegnet av Mark Badger(nok en av de som har jobbet for stort sett alle og tidligere bl.a. har samarbeidet med DeMatteis på Howard Chaykin`s American Flagg!), om en jødisk vampyr og hans problemer med å kombinere dette med hva som er lov å spise og ikke. Utgitt i 1985 og som nr. 20 i Marvel Graphic Novels, som var et av de tidligste av Marvel`s forsøk på å utgi album i europeisk format.Dette blir uhyggelig omstendelig, men jeg har et håp om at hvis jeg trykker nok på tastaturet vil det hjelpe å tørke opp væsken som har samlet seg her(se ovenfor) Vel de tre historiene det er snakk om ble utgitt som følger : Batman & Dracula : Red Rain (91), Batman : Bloodstorm (94) og Batman : Crimson Mist (99). Skrevet av Doug Moench og tegnet av, den nesten alltid, geniale Kelley Jones og utgitt i samlet utgave som Batman : Vampire i 2007. Her har en god ide med å la The Dark Knight møte mørkets prins. Når en videre lar Batman bli en vampyr etter å ha bekjempet Dracula, blir det enda bedre og når en i siste akt lar blodlysten til Batman ta overhånd og han ikke bare bekjemper forbrytere, men også benytter sjansen til å slukke tørsten samtidig, blir det nesten en idemessig innertier. Så var det utførelsen. Og det her det virkelig svikter. Doug Moench forholder seg til alle Elseworlds klisjeene i boka og har skrevet et manus til disse tre Presige format utgivelsene (alle er rundt 90 sider) som er kjedelig, i alle sine forsøk på å virke gotisk skremmende, og som ikke inneholder en eneste overraskelse. Bare det at Batmans tanker skulle bli mer gripende fordi de er skrevet med en nesten uleselig håndskrift synes uforståelig også er det så sinnsykt mange av dem, tankene altså. Jones`s sine tegninger veier opp for mye, men siden en er også nødt til å lese blir dette en mye mer uinteressant leseropplevelse enn det burde vært. Siden dette ble mest om Vampyrer og ikke så mye om Batman, skal jeg bare nevne et par serier til. Stephenie Meyer`s første bok i Twilight serien er nå blitt tegneserie. Etter som jeg kan forstå er det koreanske Young Kim som har adaptert den første boken, Twilight, og gjort en Manhwa versjon av det hele. Biblioteket skal ha bestilt den og jeg vet helt sikkert at jeg skal ikke gjøre noe seriøst forsøk på å lese den. Eduardo Risso bør de fleste vite hvem er. Tegneren av kanskje den beste krimserien noensinne, 100 Bullets. Carlos Trillo har blitt gitt et innlegg, men fortjener mange flere. Sammen laget disse to bl.a. Den Udødelige : Gjenoppstandelsen gitt ut på norsk av Westwind forlag. Hvor hovedpersonen er 5000 år gammel og fanget i sin 10 år gamle kropp. Samme forlag ga også ut de seks første albumene i InkaLills (Inga-Lill Røsberg) albumserie, ment og til slutt bli 24 album, Miranda. Hun er og kjent for de syv albumene i Ridderne av Dor serien. Dette må tilsi at hun er den norske tegneserieskaperen som har fått utgitt klart flest album i Norge og som gjør hennes produksjon enda mer imponerende. Westwind ga også ut tegneserier basert på Gunnar Staalelesens Varg Veum, alt annet enn lesverdig. De ga også ut to bøker i serien Dampyr, Djevelens sønn og Nattfolket. Skrevet av italienske Mauro Boselli og tegnet av landsmannen Maurizio Colombo. En serie hvor fattigmanns Dracula er ute rekrutterer og kombinerer det med en ekstra lang og veldig sen lunsj. Og vår helt har noe å hevne og gjør det ettertrykkelig.

1 kommentar:

文章 sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.