mandag 18. april 2011

History will teach you nothing ?

For så langt tilbake at jeg nesten ikke husker det, kjøpte jeg de fire albumene i serien Eventyrenes menn(kom på norsk i 1979). Disse var en del av italiensk serie på til sammen 30 album(Un uomo un'avventura) og disse ble utgitt i perioden 1976-1980. Følgelig var også tegneserieskaperne italienske. Det sjeldne var at de hadde fått navnet sitt kreditert på forsiden. Det er uendelige mengder av serier utgitt i Norge fra Italia, Spania og britiske serier hvor tegnerne var fra et av disse landene og hvor disse har forblitt helt anonyme. Her forleden dag oppdaget jeg at det var det italienske tegnerkollektivet EsseGesse som stod bak serier som Kaptein Miki, Davy Crockett og Kaptein Mark. Disse ble jo først utgitt i kvartformat og siden i vanlig format av Se-bladene i Stavanger fra 1953 og frem til 1990. Det eneste jeg husker fra disse seriene er indianeren Triste Gufas i Kaptein Mark. Derimot husker jeg godt Eventyrenes menn. Første album er Mannen fra ørkenen tegnet av Ferdinando Tacconi. Hans mest kjente serie i Norge er Aristokratene. Denne gikk først i Tempo og det kom et album i 1980 og et i 1981. Serien handler om en gruppe gentlemanns tyver som opererer lik et Robin Hood kollektiv. Mannen fra ørkenen henter handlingen fra 1. Verdenskrig og krigen på den arabiske halvøyen. Hovedpersonen har mer enn et par likheter til felles med Lawrence of Arabia uten at det er ham. Han er flyver i RAF og må nødlande for siden å delta aktivt på de arabiske styrkenes side. Det er også en kvinne involvert i det hele. Tacconi har en umiskjennelig tegnestil og jeg må si for min del at jeg er ikke lenger noen fan.Mannen fra Klondyke er laget av Alarico Gattia og han er for meg helt ukjent. Historien er som tatt fra en Jack London novelle og hvor hovedpersonen må sloss mot naturkrefter og mennesker for til slutt å finne den store gullåren. Og siden oppdager at man blir ikke lykkelig av å være styrtrik. Han må ha forfrosset et eller annet vitalt oppe i hodet. Albumet er bedre enn det jeg har beskrevet her, men på nivå med London er det helt klart ikke.











Bokseropprøret i Kina varte fra 1899 til 1901. En nasjonalistisk folkebevegelse og hvis hovedformål var å stanse den økende utenlandske innflytelsen på kinesisk innenrikspolitikk og disses økonomiske utbytting av Kina. Det ble selvfølgelig slått ned av stormaktenes Åttenasjonersallianse. Mannen fra Kinas hovedperson er US Marine og en av vaktene ved den amerikanske ambassaden. Han deltar i forsvaret av diplomatområdet som ble beleiret i nesten tre måneder sommeren 1900 og hvor 473 utenlandske sivile, 3000 kinesiske sivile og 409 soldater hadde søkt tilflukt for en veldig overmakt. Tegneren av albumet er Renato Polese og han forteller denne historien på en imponerende måte. Ved Rorke`s Drift prøvde mellom 3000 og 4000 zulukrigere å nedkjempe den 150 mann store britiske garnisonen stasjonert der i dagene 22 og 23 01. 1879. De lykkes ikke og med det var det begynnelsen for slutten på Zuluriket. Mannen fra Zululand forteller denne historien ganske detaljert. Gino d`Antonio(1927-2006) heter mannen bak og han har også skrevet manus til Polese og Tacconis album. Det er her jeg kommer til det jeg egentlig ville med dette innlegget. I 1967 skapte d`Antonio westernserien Storia del West og som på norsk fikk tittelen Pioner. Og både Polese og Tacconi har tegnet avsnitt av serien. Denne ble gitt ut to ganger her hjemme. Først fra 1976 til 1981 og med seksti hefter. Neste gang fra 1981 til 1988 med 79 hefter. I Italia var serien på totalt 73 hefter. Jeg mener ennå at dette er den beste og historisk mest korrekte serien som noensinne er blitt gitt ut her i Norge og med handling fra Det ville vesten. Og både Eventyrenes menn og Pioner gjorde at jeg fikk en større historisk viten og ikke minst styrket de min interesse for historie generelt. Det var lærerikt å lese tegneserier når man var liten.

2 kommentarer:

nepe1 sa...

Hyggelig å høre om pionér igjen. En glemt klassiker!

nepe1 sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.