tirsdag 12. april 2011

Når en ikke vet å fatte seg i korthet (1)

Før jeg starter dette innlegget må jeg bare advare at dette kommer til bli enda mer etter innfallsmetoden og omstendelig enn vanlig. Og hvis den innrømmelsen ikke gir en lyst til å lese videre, så vet ikke jeg. Det første jeg kan nevne om Jill Thompson er at hun er født samme år som meg. Hun bærer allikevel alderen mye bedre hvis en skal dømme fra de bildene jeg har sett av henne. Og så har hun beviselig talent. Hennes debut som serietegner kom i 1987 hvor hun tegnet flere hefter av Bill Willingham`s (Fables) serie Elementals. Utgitt på Texas forlaget Comico Comics, også første utgiver av Matt Wagner`s Mage og Grendel serier og Sam Kieth`s The Maxx, og som gikk konkurs første gang i 1990. Med veldig uheldige konsekvenser for Matt Wagner. Elementals var et forsøk på å lage en mørk og annerledes superheltserie og mer rettet mot et ”voksnere” publikum. Fordelen med at forlag går konkurs er at forlagets titler oversvømmer markedet og til en billig penge. Helt til bruktforretninger i Stavanger og Sandnes. Jeg har faktisk noen av disse Elemental bladene og de er ikke veldig bra. De er allikevel mye bedre enn den andre gruppe av superhelter, Justice Machine, som samme forlag også utga. I 1987 kom også Elementals Spin-offen Fathom(har ingenting med Michael Turner`s Fathom som først dukket opp i 1998). Tre hefter tegnet av Thompson og hvor hun virkelig imponerer. Hovedpersonen har hudfarge og utseendet, ikke størrelsen, til Marvel`s Lady Hulk. Hennes element er vann og handlingen i disse tre heftene utspiller seg mesteparten av tiden under havoverflaten. Jeg har lest den minst to ganger og det er det eneste jeg husker. Kom 1988 og Thompson fikk jobb hos et annet av disse små forlagene som dukket opp på 80-tallet, First Comics. Forlaget hadde fått rettighetene til å adaptere Michael Moorcock`s bøker (eller overtok dem når de overtok konkurse Pacific Comics ?) og hadde fire miniserier med adapsjoner av bøkene om den melankolske trollmann albinoen Elric. Moorcock hadde denne ideen om The Eternal Champion, Elric var en inkarnasjon og en annen var den enøyde og enarmede prins Corum Jhaelen Irsei. De ga først ut de tolv heftene i The Chronicles of Corum, de 6 første tegnet av Mike Mignola, og i 1988 kom de fire heftene i Corum : The Bull and the Spear. Her var Thompson tegneren. Jeg har bare lest det første heftet og allikevel drister jeg til å si at Mark Shainblum`s adapsjon ikke er blant de mest vellykkede. Det vel også en av grunnene til at Thompson ikke nevner den i bibliografien på sin hjemmeside. Året etter illustrerer hun i samarbeid med P Craig Russell, som er en annen stor favoritt, Nathaniel Hawthorne`s bok The Scarlet Letter. Hvor handlingen er lagt til det puritanske Boston på 1600-tallet og forteller om den uheldige Hester Prynne og hennes skjebne. Boken har funnet sin plass i litteraturhistorien, blitt filmatisert og denne utgivelsen var en av flere hvor First prøvde å modernisere de klassiske Classics Illustraded / Illustrerte Klassiker fra tidligere(1941 til 1971 og med 169 utgivelser). To andre og senere utgivelser var Kyle Baker`s versjon av Lewis Carroll`s Through the Looking Glass og Bill Sienkiewicz`s adapsjon av Moby Dick. Kommer 1990 og hun begynner å jobbe for DC, men det får bli neste innlegg. For av disse titlene har jeg lest de fleste.

Ingen kommentarer: