søndag 10. april 2011

Fra en lat manns dagbok (1)

Jeg hadde et par dager fri tidligere i uken og innimellom alle reprisene på TV rakk jeg å lese noen tegneserier. Først leste jeg de to siste kapitlene i Fabio Moon og Gabriel Ba`s Daytripper. Litt usikker på hvorfor jeg ventet så lenge med å gjøre det, men disse to kapitlene var ubeskrivelig bra og gjorde en fantastisk serie, om mulig, bedre. Deretter leste jeg bok to i Jeff Lemire`s serie Sweet Tooth, med tittelen In Captivity, og ble enda mer imponert. Det er noe med Lemire og den evnen han har til å presentere leseren for det sentimentale på en nøktern og overbevisende måte. Historien i seg selv kan sees på som en klisje, hvor store deler av befolkningen er gått bort p.g.a. en mystisk sykdom, og hvor hovedpersonen er en 10 år gammel gutt med gevir. Allikevel klarer han å overbevise meg som leser. Uten å kunne si helt sikkert hva det er, men, som i Essex County, er det bare noe med hele stemningen han formidler som gjør det bra.







Videre har jeg tatt fatt på meg oppgaven med å få lest de siste 6 albumene i Peter Madsens Valhall-serie. Jeg har lest de første 9 tidligere og har unngått å få med meg disse siste. Vel, feil er til for å rettes opp. Aldri har vel en gjenfortelling av norrøn mytologi vært morsommere og nesten aldri så lærerik. Nå nylig så jeg at Peter Madsen, ved siden av Menneskesønnen (den av hans serier jeg har minst sansen for, ikke p.g.a. innholdet, men slik jeg ser det så behersker han ikke en så realistisk tegnestil) også har laget Historien om Job(99) for Det Danske Bibelselskapet. I følge Peter Wessel Zappfe den mest blasfemiske av bibelens fortellinger. Og guds veddemål med djevelen er rett uforståelig. Hans siste prosjekt synes å være albumet Souris, men det virker som det ikke har kommet ut ennå. Uansett er det slik at Valhall og Sussi Bech`s Nofret serie, 12 album, er to av høydepunktene innenfor skandinavisk tegneserieproduksjon og dermed kan en være misunnelig på danskene òg. Neste innlegg tenkte jeg å starte og skrive om siste nummer av Vertigo Resurrected som samler en firehefters miniserie, Finals, fra 1999. Skrevet av Will Pfeiffer og tegnet av en av mine favoritter….. og siden skrive mer om hennes serier.

Ingen kommentarer: