søndag 25. januar 2009

Eventyr og annet forbannet sludder

http://www.petermadsen.info/
Eventyr er forunderlige. Bare tenk på Askeladden. Der sitter han ved grua og gjør ingenting, inntil han bestemmer seg for å vinne prinsessen og halve kongeriket. Brødrene Per og Pål er pliktoppfyllende slitere og blir belønnet med sårrenner fylt med salt. Hva slags moral er dette ? H. C. Andersen (1805-75) er en av verdens mest berømte eventyrfortellere gjennom tidene. Etter å ha tenkt litt ( en sjeldenhet, må jeg innrømme ) slår det meg at hans eventyr gjennomgående er uhyggelig mørke. Eksempler : Piken med svovelstikkene og Den standhaftige tinnsoldat. Og ad omveier kommer jeg frem til det jeg skal snakke om. Peter Madsens gjenfortelling H.C. Andersens eventyr Historien om en mor .


Historien er kort gjenfortalt : En mor mister sitt barn, alle foreldres mareritt. Hun nekter å godta dette og begir seg ut for å oppsøke døden og fravriste den dette barnet ( Hvis en ikke blir i godt humør av dette , så vet ikke jeg ) . Til slutt ender hun opp med å innfinne seg med sin skjebne, så her er det i alle fall en moral.
Når jeg leste denne tegneserien gjorde den et meget sterkt inntrykk. En av grunnene er Peter Madsen. Han er en av mange uhyre dyktige, danske tegneserieskapere. I 1979 var han tegneren på det som skulle bli Valhall-serien. En artig, original og informativ gjenfortelling av norrøn mytologi i tegneserieform. Hittil er det kommet minst 14 album i denne serien og Peter Madsen har overtatt mer og mer av ansvaret for den. I albumet Menneskesønnen har han tatt deler av det nye testamentet og gjort det til tegneserie. Her er formen viktigere enn innholdet, for min del. Det som gjør Historien om en mor så genial er at Madsen overgår seg selv. Bildene hans i denne serien passer så ekstremt bra til denne historien. Side for side satt jeg og måpte av beundring og tanken slo meg. Dette er for bra til å ha blitt laget i Skandinavia, men det er den. Denne serien er så bra at alle tegneserieinteresserte bør ha lest den. Sånn er det bare !

Ingen kommentarer: