torsdag 15. januar 2009

Det perfekte mord og andre fakta




Jeg har aldri sittet bak rattet i en bil i fart. To ganger har jeg prøvd å kjøre moped. Begge gangene gikk det ikke særlig bra. Favorittbilen min er Citroens 2CV og ergo kan jeg ikke sies å være en bilentusiast. Dette summerer kort mitt forhold til kjøretøy. Så var det hvorfor jeg tar meg tid til å mimre om dette ? Jo, fordi av og til er jeg bare så flink ! Eksemplet denne gang er at jeg bestilte Woodrow Phoenix`s tegneserie Rumble Strip. Denne tegneserieskaperen var helt ukjent for meg.







Ved å lete litt viser det seg at jeg har allerede lest en kort historie (You are here) i antologien It`s dark in London. Woodrow Phoenix viser seg å være en allsidig mann. Tegneserieskaper, barnebokforfatter, grafisk designer, animatør og font designer (hva nå det måtte være ?). Han har hatt tegneserier publisert i Japan, bl.a. Liberty Cat i Kodansha forlags Morning magazine. Det er ikke mange vestlige tegneserieskapere som blir gitt den muligheten. Og en av grunnene kan jo være at han er rimelig talentfull. Etter å ha lest Rumble Strip er jeg tilbøyelig til å si at han grenser til det geniale. Dette er tegneserie som faktabok. En bok om biler, bilister og bilkjøring. Ikke på et eneste bilde i boken dukker det opp et menneske. Han tar for seg det fakta at det ikke er lov å drepe et annet menneske, hvis du da ikke sitter i en bil. Hvordan trafikken er lagt opp slik at den ikke tar hensyn til gående og syklister. Hvordan fart er en av de viktigste kriteriene for hvor god en bil er. Og dette illustreres med bilder av endeløse veier og motorveier. Trafikksymboler, høyspentmaster og hengende flygler. Han får til fulle vist at han er grafisk designer når han tar disse forskjellige elementene og skaper en tegneserie på 170 sider uten et eneste dødpunkt. Alt i alt blir det en beisk kommentar til vår avhengighet av privatbilen. Denne tegneserien har fått samstemte gode kritikker i Storbritannia og USA og bør leses av alle. Uten å være helt sikker på om det er riktig så kan Rumble Strip være de fartsdempende feltene på motorveien, av noen kalt rumle striper.

Reserver

Ingen kommentarer: