tirsdag 27. januar 2009

Tegneserier som virker dempende på min kynisme. Cosey Del 2


For å fortsette der jeg slapp for litt over en måned siden. Rejsen til Italien 1 og 2 handler om to bestevenner som var forelsket i den samme piken. De har begge tjenestegjort i Vietnamkrigen og finner i løpet av historiens gang ut at de har mer til felles enn de selv visste. Som tittelen sier handler dette om en reise disse to amerikanerne foretar til Italia. Hvor de møter denne piken. I mellomtiden har hun rukket å bli nonne og har påtatt seg ansvaret for en foreldreløs vietnamesisk pike. Dette høres kanskje ut som halvdårlig såpeopera, men den gang ei. Foruten å være en genial serie har den den beste slutten jeg noensinne har sett i en tegneserie.

Den siste av serien vi har av Cosey på biblioteket er Himmelbuddhaen 1 og 2. Den er en av hans nyere serier. Igjen er han tilbake i Tibet. En ung tibetansk kvinne og en engelsk gutt sine skjebner tvinnes sammen og i sentrum er Himmelbuddhaen. Sistnevnte skal være en perfekt fremstilling av Buddha, som har overlevd som et minne i de mange sagnene om den. Hvorvidt den finnes i virkeligheten må en lese tegneserien for å finne ut av. Serien spenner over mange år og har, heldigvis, en happy ending som ikke er mer enn nødvendig sentimental.

Så er vi kommet til det punktet hvor jeg skryter på meg det jeg har og ikke biblioteket. Albumet Haigon-Saigon utspiller seg som en telefonsamtale mellom to ukjente mennesker på julaften. Den ene av dem er en ensom ung jente og den andre er en vietnamveteran som har vært tilbake i Vietnam flere år etter at krigen sluttet. Ingen andre enn Cosey kan få noe med et så stillestående utgangspunkt til å bli så levende. Natur og menneskeskildringer har alltid vært noe Cosey har behersket til fingerspissene, men i dette albumet overgår han seg selv.

I Orchidea er vi også i USA. Handlingen utspiller seg et sted med mye ørken. Utgangspunktet er at de voksne barna finner ut at deres gamle far har forlatt gamlehjemmet de har fått ham inn på. Dette uten å gi beskjed om hvor det er han har tenkt seg. Mistanken blir øyeblikkelig til at faren har blitt senil. De igangsetter en leting og finner ham til slutt i et gammelt observatorium hvor han bor sammen med en høygravid ung kvinne. Varsomt og vart fortalt uten å bli moraliserende brettes historien ut og jeg blir så hoppandes glad hver gang jeg leser denne serien. Det blir jeg for øvrig av alle Coseys serier.

Det siste albumet jeg har er Vælkommen hjem, May. Dette er en historie om May, naturligvis. En kvinne som bor alene utenfor en liten by i midtvesten. Hun anses for å være litt av en original av byboerne. Noe som burde tolkes som en prestasjon rundt forbi der. Hit kommer det en ung kvinne på leting etter sin families historie og den involverer denne May. Nå har jeg gått tom for superlativer og kan bare si at dette albumet er suverent.
Til de som er interessert i å finne ut mer om Cosey så er det et glimrende nettsted som heter The World of Cosey. Adressen er : http://cosey.rogerklaassen.com/

Ingen kommentarer: