mandag 5. september 2011

En mulig unnskyldning og/eller bortforklaring for så å mimre (del 1)

Det skulle vært forskjellige gode grunner til at jeg ikke har skrevet noen innlegg i løpet av de siste 13 dagene. For øvrig det lengste oppholdet mellom innlegg siden jeg startet med denne bloggen. Årsakene til at jeg ikke har skrevet noe nytt har vært forskjellige. Først og fremst det at jeg fra naturens side er ganske lat og at det i det siste har vært mye fri og dermed har jeg hatt full mulighet til å være nettopp det. Videre tilhører jeg det mindretallet som ikke er knyttet til verdensveven via privat Mac, PC eller laptop. Noe som er litt frustrerende siden en god del av det jeg har skrevet om står plassert i bokhyllene der hjemme. Også har jeg ikke fått lest så mange tegneserier i det siste (måtte George R R Martin og hans bokserie A Song of Ice and Fire ta skylden. Av de i alt 4527 sidene har jeg nå bare 80 igjen og det har tatt meg 6 uker). Så med dette sagt er det på tide å nevne i hvert fall noe om tegneserier. Hvis det er en ting jeg har samlet på så er det papir. Tonnevis kan det virke som. Papir med ord trykket på dem og de jeg setter aller mest pris på; de med både ord og bilder. Og nesten alt papiret har fått plass i bokhyller. Flest av de sistnevnte. Så når jeg ser på hyllene mine med serier ser jeg også en fragmentert dagbok. Satt sammen av hvor, når og hvem jeg var når jeg fikk tak i dem og gleden ved å ha lest dem. Og dagboken er vakker, litt trist og tar altfor mye plass. En annen ting jeg ser er en av de beste mangaseriene jeg ikke har nevnt her: Johji Manabes Outlanders. En romantisk, humoristisk og briljant Space Opera. Hvor den vanlige humoristiske tegnestilen med tallerkenøyne er blandet med Manabes fantastiske og på en merkelig måte realistiske tegninger av bl.a. unike romfartøy. En gang tidlig på 90-tallet kjøpte jeg de to første samlingene På hva Berghulen gjemte i Bergen og trodde med det at serien var komplett(de er gitt ut i hefteformat lik Akira ble når den ble utgitt på Epic)og det tok meg bare 7 år før fikk kjøpt de 6 siste bindene. Andre ting jeg kjøpte hos Berghulen var den første samlingen med Frank Miller`s Sin City og var frelst i årevis etter. Jeg kjøpte de tre heftene av hans og Geof Darrow`s Hard Boiled fra Tronsmo i 1990-1 husker jeg. Historien her er ikke noe videre, men Darrow`s tegninger er uovertrufne Et av de triste innslagene i dagboken.. Så ser jeg på de ti heftene av Dave McKean`s Cages og vet at jeg tør ikke lese dem om igjen i fall de ikke skulle være like geniale som første gang. De var for øvrig et slit å få tak i ettersom forlaget Tundra gikk konk mens han holdt på og ventetiden på hvert hefte bare ble lenger og lenger. Det samme kan en si om de 11 heftene av Alan Moore og Eddie Campbell`s From Hell. En serie jeg aldri har likt noe særlig med sine klaustrofobiske tegninger og faktadruknede tekst. Jeg snur meg og ser hyllen med mer enn 20 år med Hellblazer. I løpet av de årene har jeg hatt abonnement hos minst fire forskjellige butikker. I samme hylle og den ved siden av har jeg samlet det jeg har av DC og Vertigo på engelsk. En annen serie jeg har villet skrive om er Why I Hate Saturn av Kyle Baker utgitt på DC`s Piranha Press. En fantastisk serie og hylende morsom. Kjøpt i en liten merkelig butikk i en knøttliten sidegate i Stavanger som hadde opphørssalg og også noen få serier. Utenom Why I Hate Saturn så kjøpte jeg også de 5 første heftene i Paul Pope`s THB. Mer om ham siden.

Ingen kommentarer: