tirsdag 27. september 2011

En tegnefilm en burde se ?


Jeg har tidligere skrevet om film basert på tegneserier. Ikke alltid vært like positiv. Det jeg ikke har skrevet mye om er tegnefilmer basert på tegneserier. En av grunnene kan være at det ikke er veldig mange gode eksempler å liste opp. Skal jeg nevne noen må det bli Hayao Miyazakis Nausicaä of the Valley of the Wind, en av de to tegnede filmene med Hellboy, Paul Dini og hans Batman : The Animated Series og filmene med Corto Maltese. Filmene basert på Hugo Pratts figur holder ikke like god tegne og bildestandard som 40-årenes Disney, Loony Tunes eller Tom & Jerry, men det er mer enn greit nok. Hvor galt kan det bli når en baserer en tegnefilm på denne karakteren ?

Corto Maltese i Sibir ble til helaftens film i 2002, Corto Maltese: La Cour secrète des Arcanes, og denne var basert på det andre hele albumet Pratt ga ut med Corto Maltese tilbake i 1974. Handlingen er lagt til 1918 og Mandsjuria og det østlige Sibir. Borgerkrigen mellom de hvite og bolsjevikene går sin gang. Det kinesiske kommunistpartiet gjør seg gjeldende og hvor en også har flere krigsherrer som insisterer på innflytelse. De sistnevnte beveger seg rundt i sine pansrede togsett. Det alle ender opp med å være ute etter er et forsvunnet tog med en stor last av gull. Og midt oppi alt dette befinner plutselig Corto seg. Jeg har faktisk kjøpt denne filmen selv og finner den nesten like bra som albumet. Det er også laget filmer av en rekke av de kortere historiene og som jeg vist før Balladen om det salte hav.

Ingen kommentarer: