mandag 26. september 2011

Jeg visste ikke hvor redd jeg var kvinner

Det hender jeg leser tegneserier ved en bardisk mens jeg nipper til en iskald…. Farris. Av de seriene jeg har lest mens jeg gjorde nettopp dette var Girls av The Luna Brothers. Dette skjedde litt over tid siden serien utgjør 4 samlinger (Conception, Emergence, Survival og Extinction) og hvor hver inneholder 6 hefter. The Luna Brothers er brødrene Jonathan (1978) og Joshua (1981) og de hadde før Girls utgitt maxi-serien The Sword og debuterte med miniserien Ultra på Image Comics i 2005. Disse seriene er noen eksempler på bra serier Image har gitt ut etter at de fant ut at innhold er viktigere enn form. 30.10. 1938 skremte Orson Welles livskiten ut av Amerika med sin radioteaterversjon av H.G. Wells` War of the Worlds. Hvor sendingen overbeviste millioner om at en utenomjordisk invasjon fant sted. Problematikken er nogenlunde den samme i Girls, men brødrene har gitt den en helt ny vri. Og det gjør Girls til noe som helt klart var verdt å lese. Handlingen er lagt til en liten by i midtvesten. Navnet på byen er Pennystown og det er kanskje en nokså åpenbar indikasjon på hva handlingen videre vil dreie seg om. En ung mann kjører sent hjem etter en virkelig miserabel kveld på byens pub. Når han har kommet utenfor byen ser han en meget usedvanlig haiker. En nydelig ung kvinne og som er splitter naken og stum. Han tilbyr henne skyss og det som skjer, skjer frivillig. Etter det inntrufne legger denne mystiske kvinnen egg og fra disse kommer eksakte kopier av originalen. Alle sliter de med at de ikke har fått noen opplæring i people skills og det rammer byens kvinnelige beboere. Den første har allerede drept en kvinne på en gård utenfor byen og med økningen i antall øker risikoen for byens kvinner. Dette resulterer i en masseflukt som brått blir stoppet opp når ugjennomtrengelig barriere plutselig omgir byen. Den setter en effektiv stopper for fluktforsøkene og forhindrer en hver kommunikasjon med utsiden. Dermed er de lokale kvinnene utrydningstruede og mennene ikke annet enn penisstativ i produksjonen av flere egg. Som igjen… Dette må vel være en ny måte å sette kjønnskampen på spissen ? Det jeg fortalt utgjør bare begynnelsen av historien og det er storveis underholdning videre. Til tider blodig, men det er bare rødfarge. Innledning og avslutning er en smule kryptisk, men det får så være. Tegningene gir meg assosiasjoner til Steve Dillon (Preacher m.m.) og har mye av den samme avanserte enkelheten over seg. Det eneste som irriterer var de ved bardisken som mobbet meg mens jeg leste Girls og som egentlig bare viste hvor enkelt det er å være politisk korrekt.

1 kommentar:

Hansen sa...

Dette høres til å være delvis inspirert av mangategneserien Tomie av Junji Ito. Men det kan også være tilfeldigheter. Tross alt har også konseptet med en kuppel over en by vært brukt en del ganger uavhengig av hverandre, selv om mange dessverre tror at Simpsons har opphavsrettighetene.