tirsdag 11. oktober 2011

Ja visst gör det ont när en mister ennå et favoritt hatobjekt

Når det er solgt 350 000 000 album av en tegneserie, og 21 av dem er kjøpt av meg, så skulle en tro at de fleste tegneserie interesserte likte den. Og det gjør de jo. Og at det var veldig mange gode grunner til å like den. Da er det bare meg og Jon Gisle som synes den er forferdelig, kan det synes som. Aldri har noe virket mer på kornet enn når Gisle i sin artikkel i salige Tegn kalte Herges Tintin for middelmådighetens triumf. Og jeg har allerede skrevet et innlegg hvor jeg gir et nokså klart inntrykk av hva mine meninger om Tintin er. Så er det disse sjeldne øyeblikkene av selvinnsikt plutselig inntreffer. Hva om det er jeg som tar feil og alle disse andre millionene som har rett. Nei, det kan da umulig medføre riktighet. Steven Spielberg kjøpte filmrettighetene til Tintin tilbake i 1983. Samme år som Georges Remi døde. Nå har han gått i kompaniskap med sir Peter Jackson (ble gitt The New Zealand Order of Merit i 2002 og i 2010 ble han gjort til Knight Companion of New Zealand). Spielberg skal regissere dette prosjektet, som har opplevd flere forsinkelser og sir Peter skal produsere. Og er vi riktig heldige blir det en film nr. 2 regissert av Jackson og produsert av Spielberg. Og til slutt en tredje regissert av dem begge. Nå har det kommet film med Tintin før. Tintin : Haisjøen kom i 1972 og var vel ikke all verdens verken som film eller tegneserie. I perioden 1959 til 1963 ble det laget 104 5 minutters tv-episoder av belgiske Belvision og på nittitallet kom det en fransk-canadisk samproduksjon med i alt 39 en timers tv-episoder. Så var det På eventyr med Tintin-Enhjørningens hemmelighet som har Norges premiere den 28. denne måneden. Historien i filmen er hentet fra albumene Krabben med de gyldne klør, Enhjørningens hemmelighet og Rackham den Rødes skatt. Alle tre ble utgitt under 2. verdenskrig og viser vel hvordan Herge la mer og mer vekt på eventyret og hvor realisme ble gitt mindre plass. Dette skyldtes vel i stor grad den nazistiske sensuren. Nå har det seg at jeg har sett flere trailere til denne filmen og jeg må motvillig innrømme at det ser veldig bra ut i all sin RealD 3-D, computer animasjon og det de brukte for å få til Gollum i LoT filmene. En smule hektisk, men det er vel de fleste trailere. Listen over skuespillere som bidrar med stemmer er intet mindre enn imponerende. Idet hele tatt ser dette prosjektet som først virket dødfødt ut til å bli usannsynlig bra. Ikke så bra at jeg kommer til å se den på kino, men jeg skal kjøpe DVD` en. Kanskje til og med oppgradere til Blu-Ray?



1 kommentar:

Jo sa...

Det kom også to franske spillefilmer på tidlig 60-tall. Løst oversatt het de Tintin og det gyldne skinn og Tintin og de blå appelsinene. De var som tittelene antyder, ikke basert på noen av de originale albumene (det var for øvrig heller ikke tegnefilmen Haisjøen). Jeg har ikke sett noen av dem, men de var nok langt fra noen mesterverk.

Jeg håper jo at den kommende filmen blir stor underholdning, men det er jo fremdeles enliten mulighet for at det blir et makkverk slik at du kan opprettholde det deilige hatet.

Uansett hva man måtte mene om Tintin kan det ikke være noen tvil om at mange betydningsfulle kunstnere setter serien høyt og har latt seg inspirere av de. Dette gjelder først og fremst serieskapere, men også billedkunstnere, forfattere, arkitekter og altså filmskapere som Spielberg og Jackson.