søndag 6. oktober 2013

Fra en ellers forglemmelig lørdagskveld

Jeg satt og så altfor mye tv i går kveld. Et av de programmene jeg fikk med var en episode i en britisk serie om Romerrikets vekst og fall. Her handlet det om Julius Cæsar. Det jeg fikk ut av det var at alle historiene med Asterix fant sted i en fireårs periode fra sent 49 til femtende mars 44 før vår tid. Det ga lite tid til å gjennomføre de over tretti eventyrene som til nå er blitt utgitt. Så fant jeg ut at i år skal komme et nytt album, Asterix og pikterne, skrevet Jean-Yves Ferri og Didier Conrad og det var ikke gode nyheter (se Spiralis). Så gikk jeg ned og hentet de fireogtyve albumene skrevet av Rene Goscinny og bladde gjennom dem mens jeg mintes. Og siden lurte på hvordan i all verden jeg har klart å lese dem så fillete.
Programmet etter var nok en dokumentarserie. Denne gangen om Auschwitz. Jeg får det ikke til å stemme at for 70 år siden fant tilsynelatende siviliserte mennesker industrielle metoder for å kunne bedrive folkemord i en slik skala (ikke at antall skulle være utslagsgivende, mord er mord). At det for så kort tid siden var mulig å få gjennomført dette. Og at fler og fler nå gjør sitt ytterste for å glemme at dette virkelig skjedde. Art Spiegelman`s Maus er ofte kåret til en av de beste grafiske romanene noensinne og det med rette. Her hvor han lar faren fortelle om det som skjedde etter tyskernes invasjon av Polen og hvor siden han og familien havnet i konsentrasjonsleire. En usminket og brutalt ærlig beretning som alle burde ha lest.
En annen serie som ikke bygger på noe selvopplevd, men snarere hva ville ha hendt hvis familien ikke hadde emigrert i tide, er Joe Kubert`s Yossel April 19, 1943. Her forteller Kubert om den unge jødiske gutten Yossel med kunstneriske evner som er bosatt i Warsawa og dermed også havner i den ghettoen tyskerne opprettet der i 1940. Hvor han til slutt blir en del av opprøret som finner sted i april 1943. Det hele startet riktignok i januar, men 19 april var når tyske styrker gikk inn i ghettoen for å slå ned opprøret for godt. Den tyske aksjonen ble avsluttet 16 mai. Da var 13 000 jøder drept og de 50 000 overlevende ble sendt til forskjellige drapsleire. Kubert gjorde en nitidig forundersøkelse før han satte i gang med dette prosjektet og de skisseaktige tegningene hans gir denne historien et ekstra lag anstrøk av troverdighet og alvor.

Ingen kommentarer: