mandag 22. september 2014

Av historisk betydning?

I 1988 ble alt som hadde med Superman å gjøre verdsatt til i overkant av 3 milliarder dollar. Det har ikke blitt mindre verdt siden da. Med Superman nr. 75 i 1992, The Death of Superman, solgte DC 3 millioner hefter av dette ene bladet og markedsverdien av dette jippoet ble estimert til langt over en ny milliard dollar. Tilbake i Cleveland i 1933 skapte to tenåringer, Jerry Siegel og Joe Shuster, denne karakteren. Kom 1938 og de solgte denne til National Comics for en slikk og ingenting og underskrev også en tiårs kontrakt som forfatter og tegner av serien. Etter datidens forhold var de rimelig godt betalt i forhold til andre serietegnere, mens avisstripeskaperne befant seg himmelhøyt over dette.
Så kom 1946 og Siegel og Shuster gikk til søksmål mot forlaget med hensyn til rettighetene til karakteren. De inngikk et forlik og fikk til sammen 94 000 dollar og det meste gikk med til å betale advokatutgiftene. Så gikk det 29 år og etter en offentlig kampanje, ledet av Neal Adams, ble de tilkjent en årlig pensjon på 20 000 dollar, medisinsk forsikring og leserne av seriene fikk endelig bekreftet at Superman var skapt av disse to. Da hadde Siegel livnært seg som forfatter for andre forlag og Shuster hadde rukket å bli en utfattig eldre herre. Senere har Siegel`s etterlatte vunnet frem i rettsvesenet og fått kontroll over en del av rettighetene.
I 1947 hadde Siegel og Shuster skapt en ny karakter, Funnyman, for forlaget Magazine Enterprises. Denne serien ble kortvarig og Shuster stoppet med å tegne få år etter. Så kom jeg over denne merkelige boken som synes å vite hva Shuster livnærte seg av mens rettsaken ennå stod på. Christopher Yoe`s bok, med et unødvendig forord av Stan Lee, Secret Identity er en samling av tegninger fra serier veldig ulike de i Action Comics. Skjønt både kvinner og menn her avbildet hadde mer enn en viss likhet med karakterer fra dette og andre Superman-serier.
Hans bidrag var til titler som Hollywood Detective, Rod Rule og ikke minst Nights of Horror. Dette var noen av datidens mest snuskete og perverterte utgivelser. Ofte utgitt av folk som godt kunne kalle seg made men. Med fokus på fetisjisme, lesbiske erfaringer og, til tider meget brutal, sadomasochisme. Tegningene er enkle og vakre, men innholdet i dem kan selv i dag virke mye mer enn bare støtende.

Allikevel er det en viktig bok. Ikke bare forteller den om hvordan den ene av de to foregangsmennene for alt superhelt relatert ble tvunget til å livnære seg, men også om hvordan den lille mannen har blitt behandlet i the land of the free i forhold til de frie markedskreftene. Og det at det alltid synes å være et marked for pornografi, uavhengig av innhold. Selv i et land som ennå tviholdt på sine puritanske idealer.

2 kommentarer:

Anthraxinternational sa...

Jeg kan ikke tro at jeg viser dette til noen i en kontekst som faktisk gir mening, men http://www.heromachine.com/blog/wp-content/uploads/2009/01/supespank1.jpg

l.g. sa...

Jeg begynner å lure på om det er mer med Superman enn jeg var klar over...