lørdag 20. november 2010

Renegade(heller ikke albumet til Thin Lizzy)Press

Før jeg gikk hjemmefra i dag morges(kvart over elleve)gikk jeg bort til hyllen hvor bladene fra Renegade står. Jeg tok dem ut av hyllen, men lot normalman og Ms. Tree stå igjen. Renegade ga ut Ms. Tree fra nr. 16 til og med nr. 50. pluss et sommerspesial og et hefte i 3-D og disse har jeg pluss de 6 som ble utgitt på Aardvark Anaheim og de ti første fra Eclipse. Alle disse har befinner seg altså i samlingen min og det er jeg meget godt fornøyd med. Og da var jeg ferdig med å klappe meg selv på skulderen. Den første serien er de fem heftene i Gene Day`s Black Zeppelin. Gene Day var en meget lovende serieskaper når han gikk bort i 1982, bare 31 år gammel. Da hadde han allerede jobbet for Marvel Comics` på Star Wars og i syv år med Master of Kung Fu. Ingen av disse to seriene var veldig bra, men takket være Day var de til tider verdt å lese. Day ble også kjent med en ung Dave Sim og samarbeidet litt med ham før han tok fatt på sin profesjonelle karriere. Senere samarbeidet de på en åtte siders Cerebus historie, What Happened Between Issues Twenty & Twenty-One, som vel bare er publisert i Sword of Cerebus 3. For de som vil vite mer Cerebus fakta bør sjekke ut denne nettsiden.
http://www.cereb.us/wiki/index.php?title=Main_Page
Black Zeppelin er en antologiserie hvor de fleste av historiene er enten tegnet eller skrevet av Day selv. Noen er tegnet av den ikke like talentfulle broren Dan. Day hadde planer om å starte utgivelsen på eget forlag, men tiden rakk ikke til. Kvaliteten på historiene er ikke det helt store, men det er to ting som gjør disse heftene verdt å lese. I nr. 1 er det en veldig tidlig historie av favoritten Charles Vess også er det flere historier av en ung og fremadstormende Dave Sim som ennå hadde litt å lære når det kom til tegneferdigheter. En ting som slår meg med disse seriene fra Renegade er alle navnene som dukker opp og som har vært glemt i over tyve år. Bill Woggon og hans Vicki Valentine, Joe Judt og Ray Murtaugh og deres Strata, David Darrigo`s Wordsmith(har jeg nevnt i forbindelse med R.G. Taylor : Growing up with Comics) og Robin Snyder`s Revolver for å ha nevnt noen. Robin Snyder var tegneserieredaktør som det kunne synes hadde jobbet for brorparten av forlagene. Revolver var også en antologiserie og kom med 12 hefter. Snyder hadde klart å få med seg flere kjente navn som for eksempel Tony de Zuniga, Tom Mandrake og Erik(Savage Dragon)Larsen og Joe Kubert dukker opp som håndtekstere på flere serier. Allikevel er den mest kjente bidragsyteren Steve Ditko. Bladet blir faktisk omdøpt til Steve Ditko`s World. Det varte i tre nummer og så ble Ditko uvenner med Deni Loubert. Det mest kjente og beste Ditko har gjort var å skape Spider-Man, men utenom det har jeg aldri hatt sansen for noe av det han har gjort. Jeg vet at han er for et tegneseriegeni å regne og allikevel ser jeg en side tegnet av ham og får klaustrofobi. De fleste ser tydeligvis storhet. Da er det bare en serie til jeg vil nevne og det gjør jeg senere.

Ingen kommentarer: