lørdag 20. november 2010

Renegade(og det handler definivt ikke om Lorenzo Lamas)Press

En gang i slutten av 1976 ga Dave Sim sin senere kone i oppdrag og sende de siste detaljene til trykkeriet. Dette var i forbindelse med at han skulle utgi sitt første hefte i det som skulle bli en serie på 300. Serien var opprinnelig ment å hete Cerberus, oppkalt etter den trehodede hunden som voktet inngangen til Hades, men takket være en msiforståelse ble navnet Cerebus i stedet. Deni var ansvarlig utgiver av Cerebus fra og med nr. 1 til 77. Da tok hun igjen pikenavnet, Loubert, og alle titlene, med et unntak, på deres felles forlag Aardvark-Vanaheim, og reiste sørover fra Kitchener Ontario, Canada. Vel fremme i varmere strøk, Long Beach, California, startet hun forlaget Renegade Press. Forlaget ble startet i 1984 og blant titlene var altså Journey av William Messner-Loebs, Flaming Carrot av Bob Burden(en serie jeg selv aldri har lest, uvisst hvorfor), normalman av Jim Valentino, Neil the Horse av (da Arn Saba, nå Katherine Collins) og fra Eclipse Comics kom Max Allan Collins og Terry Beatty`s Ms. Tree. Flere av disse titlene har jeg vitterlig skrevet om tidligere og dermed kan jeg heller skrive om de som først ble utgitt på Renegade.
Grunnen til at jeg nevner dette i utgangspunktet er vel for nok en gang å skryte om hvor heldig jeg har vært. Og det kan jeg takke dette ene menneskets villfarelse som gjorde at vedkommende solgte tegneseriesamlingen sin en gang på 90-tallet. Den inneholdt faktisk en del titler fra Renegade. I det hele tatt er det en imponerende mengde titler som ble utgitt på forlaget før driften ble lagt ned i 1989. Det var flere årsaker til Loubert ga opp dette prosjektet. En ting var lønnsomheten, men den viktigste var at etter en formidabel oppblomstring av forlag og deres utgivelser, hovedsakelig i svarthvitt, tidligere på 80-tallet falt bunnen ut av markedet for disse jo nærmere 1990 en kom. Siden det blir for mye å skrive i et innlegg fortsetter jeg i morgen. Bare nevne en av seriene i dag. Først må jeg få lov å anbefale en grafisk roman jeg skrev om for nesten 2 år siden. Det var Howard Cruse`s selvbiografiske Stuck Rubber Baby. Denne har altfor få lest og spesielt m.h.t. interessen det er for denne typen serier. Hos Renegade ga han ut Howard Cruse's Barefootz: The Comix Book Stories. Hovedpersonen er den elskelige blonde og barfotede Barefootz. Til vanlig var dette en stripeserie. Har aldri vært en av mine favoritter fordi jeg allerede har hull nok i tennene og at jeg finner striper mindre og mindre interessant. Utgivelsen på Renegade har jeg ikke lest, men fant den verdt å nevne. Spesielt fordi jeg fikk nevnt Stuck Rubber Baby. Og for de som har lyst å lese noen av disse stripene er det bare å trykke her.

http://www.howardcruse.com/howardsite/aboutbooks/barefootzbook/bftzwebset/index.html

Og allerede i morgen skal jeg altså skrive om noen av de jeg har lest.

2 kommentarer:

Jo sa...

Flaming Carrot kan for så vidt anbefales, men humoren er vel så pass sær at den neppe vil falle i alles smak. Selv om serien er lite kjent, er det nok en del som har sett 1999-filmatiseringen av spin-off serien Mystery Men (uten Flaming Carrot selv).

Dave Sims forlag heter Aardvark-Vanaheim (også kalt A-V). Noen titler ble også utgitt som Aardvark One International (tror det primært ble brukt til andre serier enn Cerebus som Sim ga ut etter at Loubert tok med seg de fleste av disse for å starte Renegade).

Lars Gundersen sa...

Mystery Men var vel egentlig så lite morsom at den bare forsvant stille. Med unntak av de gangene Tv Norge eller TV3 får det for seg at de skal vise den.

Har rettet opp det med bindestreken og V`en. Anaheim er jo Disneyland og the Ducks.