mandag 1. november 2010

Something Under the Bed is Drooling

Horror-genren er noe jeg styrer unna. Altfor lettskremt til å kunne holde ut filmer eller bøker av denne typen. En mørk stormfull natt i begynnelsen av tenårene lå jeg i sengen og leste Edgar Allan Poe`s historie Huset Ushers fall. Akkurat når den skinndøde søsteren går gjennom hallen hvor skjoldene henger hørte jeg lyden av henne slå på dem. Nærmere et massivt hjerteinfarkt har jeg aldri vært(en god nummer to er siste scene i Carrie). Det viste seg senere at metallbeslaget øverst på den gamle telefonstolpen utenfor vinduet mitt hadde løsnet og slo i vindkastene. Så de eneste gangene jeg lar meg utsette for denne genren er i form av mareritt og tegneserier. Og da er jeg fremme ved temaet for dagens innlegg. Peter Straub, sist nevnt med The Talisman volume 1, er en av verdens mest leste horrorforfattere. Med 18 romaner, foruten to i samarbeid med Stephen King, har han etablert seg i toppen blant formidlerne av nedskrevet uhygge. I samarbeid med såpeoperaskuespiller og forfatter Michael Easton, helt ukjent for meg(har skrevet manus til trilogien av grafiske romaner med tittelen Soul Stealer), og tegneren/maleren, han har jeg skrevet om før, John Bolton har han skrevet den grafiske romanen The Green Woman. Uavhengig om en er like pysete som meg eller ikke, dette er en tegneserie en vil lese. Bare p.g.a. det uendelig vakre og perverst fascinerende heslige Bolton er i stand til å vise leseren. Hans, i mangel av en bedre beskrivelse, fotorealisme fjetrer, forbauser og forsøker fundamentalt forandre forståelsen av hva som er mulig. Jeg tror jeg har likt Bolton fra før første gang jeg leste en av hans serier. Historien i The Green woman er kronglete. En har to hovedpersoner og den en får vite mest om er den den aldrende seriemorderen Fielding(Fee)Bandolier. Dette er bare et av hans mange aliaser og han har tidligere dukket opp i flere av Straub`s bøker. Gjennom en lang karriere som lykteslukker er han i ferd med å gå lei. Arvtakerne har allerede gitt seg til kjenne. Hans tjeneste for The Green Woman krever en belønnende pensjon. Hovedperson nr. 2 er Bob Steele, oppkalt etter en nesten glemt western filmhelt, som i sin iver etter å oppklare et seriemord blir løst fra stillingen sin i New York politiet. For siden å forfølge gjerningsmannen tilbake til dennes hjemland og helt”uforvarende” ta ham av dage. Dette var en tegneserie jeg leste nesten sammenhengende, hadde bare behov for noen få korte pauser, og hvor det aller meste stemte. Kvalitetsstemplene her blir : Vertigo, Peter Straub og den uforlignelige John Bolton. Trenger en å si mer.

Ingen kommentarer: