lørdag 27. november 2010

Argumentum Ad Nauseam VI

En kan kanskje begynne å se at tittelen på disse innleggene medfører en viss riktighet. Det får så være og allikevel fortsetter jeg, ikke minst fordi jeg mener at å skrive om serien Hellblazer er et viktig bidrag til den generelle folkeopplysningen. Det finnes ikke en serie, i hvert fall som jeg kommer på nå, som har holdt en så skyhøy kvalitet i løpet av hele utgivelsestiden. John Constantine var en glimrende karakter i Swamp Thing, før han fikk sin egen utgivelse i januar 1988, og har bare fortsatt med det. Og dette på tross av at det har vært et utall forskjellige forfattere og tegnere på serien. Ettersom jeg kan se så har Stavanger Bibliotek 22 samlinger av Hellblazer og det er ikke en gang alle utgivelsene som har kommet ut(til nå 29). Privat har jeg av de 273 heftene som er kommet 270. Jeg har heftene fra nr. 61 og utover, har kjøpt en del samlinger også har jeg det bladkompaniet ga ut i sin tid. Det var 1-24 og 27-28(Original Sin, The Fear Machine og The Family Man), 27(Gaiman/McKean), Hellblazer Special 1, noen hefter til av Ennis/Dillon og miniserien Love Street av Peter Hogan/Michael Zulli. Det som slo meg her om dagen var at Hellblazerserien og det som har kommet utenom er den amerikanske serien jeg har flest utgivelser av. Den utgjør mer enn de 300 heftene samlet i de 16 Cerebus bøkene, + Cerebus Zero, til Dave Sim. Nå var ikke dette et forsøk på å skryte, men heller vise hvor altfor gammel jeg er blitt.Brian Azzarello`s andre avsnitt med Hellblazer var Good Intentions(151-56). Her var det argentinske Marcelo Frusin som igjen hadde overtatt tegneansvaret. Han kan minne litt om landsmannen Eduardo Risso(100 Bullets) når det kommer til tegnestil, men en kan og si at Frusin er den mørkeste av dem. Senere samarbeidet Frusin med Azzarello på westernserien Loveless. Tilbake til historien og Constantine er ute av fengselet. Han bestemmer seg for å oppsøke de to brødrene til den han var anklaget for å ha myrdet i Hard Time og gi sin forklaring av hva som skjedde. Dette bringer ham til Doglick, West Virginia. Denne delen av USA kjennetegnes bl.a. av en nedarvet mistro til alt utenforstående og er blant de minst ”utviklede” områdene i statene. Allikevel har befolkningen i denne lille byen omfavnet teknologien og livnærer seg ved å lage filmer som siden selges direkte på nettet. Uforvarende får Constantine en hovedrolle i en av dem. Noe som for en gangs skyld bringer ham ut av likevekt. Constantine`s besøk får selvfølgelig ikke en lykkelig slutt og han fortsetter videre for å finne hva eller hvem som står bak det hele. Azzarello fortsetter her det han begynte i Hard Time og får vist det mørke og ukjente andre USA og samtidig hvilken fantastisk serieforfatter han er. Det er ikke tvil om at 100 Bullets er en utrolig serie, men disse historiene han skrev for Hellblazer overgår denne. Er nå min oppfatning.

Ingen kommentarer: