mandag 26. juli 2010

Hvorfor hemmeligheter er hemmelige

Julie

Vakrere
Kledd med
Uberørt
Går hun
Forbi
Den av de
Hvis blikk


Jeg har nevnt det før at jeg ikke er noen skrekkfilmentusiast, men heller en som lar seg skremme av bare ideen om å se en skrekkfilm. Det jeg har fått med meg er at det er en rekke konvensjoner innenfor denne filmsjangeren. For eksempel at det å gå inn i et mørklagt hus aldri er en god ide. En av de som har tatt for seg en del av disse klisjeene med en smule ironisk distanse skal visstnok være Wes Craven og hans tre filmer i Scream-serien. Det underlige er at jeg klarer ikke å se filmene, men skrekktegneserier har jeg ingen problemer med å lese. Etter å ha vært på Outland igjen, det er en grunn til at jeg bare går dit en gang i måneden, kom jeg hjem med bl.a. Mike Richardson/Jason Shawn Alexander`s The Secret(Dark Horse, 2007). Det er etter hvert mange bøker som har endt opp med å hete noe med The Secret i tittelen. De har da også en rekke forskjellige hemmeligheter å videreformidle. En som bare het det var Rhonda Byrne`s, som hevdet å kunne selge deg den definitive veien til ubegrenset materiell velstand og fullkommen lykke i bokform. Noe som må sies å være litt av et røverkjøp til 65 kroner pluss frakt fra amazon.co.uk. I tegneserien The Secret er det siste års High School eleven Tommy Morris, som fra den sosiale periferien han til nå har befunnet seg, blir invitert på fest hos den sosiale eliten. Den som har gått god for ham er Pam og hun er mer enn bare litt begeistret for Tommy. Festen består av å ringe tilfeldige telefonnummer og fortelle de som svarer at de kjenner vedkommendes hemmelighet. Det virker ganske uskyldig inntil de ringer en hvis hemmelighet er for stor til at denne personen tør å ta risken på at noen skulle kjenne til den. Siden alle samtalene er ringt på Pam`s telefon er det da også hun som litt senere forsvinner sporløst. Og igjen sitter Tommy med et uløst mysterium han desperat ønsker å oppklare.Dette er kanskje ikke den mest originale historien jeg har lest, men det er den beste skrevet av grunnleggeren av Dark Horse Comics, Mike Richardson, som jeg har kommet over. Opprinnelig en fire hefters miniserie gis denne samlingen ut i 2/3 dels format av heftene. Hvorfor dette er gjort vet jeg ikke helt, kanskje det har noe med prisen å gjøre. Det som gjør dette til en serie verdt å nevne her er illustrasjonene til Jason Shawn Alexander( http://www.studiosection8.com/welcome.html ). Han klarer å formidle den krypende og tiltagende uhyggen i det som må sies å være en normal småbysetting i utgangspunktet. Måten han gjør det på kan minne om Dave McKean og Kent Williams og det må regnes som et kompliment. Jeg har faktisk nevnt en serie med ham tidligere. Han er en av tegnerne av Brian K Vaughan`s serie The Escapists. Han har også illustrert Mike Mignola`s Abe Sapien i The Drowning (5 hefter) og har gitt ut sin egen serie Empty Zone på Sirius Entertainment. Og er i ferd med å bli en av de tegnerne jeg skal følge nøyere fremover. Og til slutt bare å oppfordre til å gå inn på hjemmesiden hans og se flere av bildene hans.

Ingen kommentarer: