fredag 30. juli 2010

Tegneserier en ikke trenger å lese(i hvertfall ikke de nevnt i teksten)


Piruetter av tvil
Usikkerhetens spagat
Akkompagnert av
Trekkspill


Det er to ting en aldri bør diskutere med fremmede og det er politikk og religion. For min del er det med politikk, som med mye annet, at det blir etter innfallsmetoden. Har aldri hatt noen partitilhørighet og alderen er i ferd med å kvele ethvert tilløp til engasjement. Religion derimot er et tema som jeg har hatt klare meninger om siden tenårene og de har ikke endret seg, selv om det meste ellers med meg har det. For noen år siden var det noen forskere som hevdet at de hadde funnet et gen som kunne knyttes til tro, et gudsgen. Vel, i min doble helix er det totalt fraværende. Ikke sånn at jeg tror det finnes et slikt gen siden det ville forenkle tilværelsen ned til et mye dummere nivå. Akkurat på samme måte som om det skulle finnes et homogen.


Og det er her jeg kommer til et poeng. Det er om å være så tolerant som overhodet mulig, men det er noen religioner som er mer ufrivillig komiske og/eller bare latterlige enn andre. Et stjerneeksempel er scientologene med sin Bare-faced Messiah(navnet på en uautorisert biografi av Russell Miller, anbefales)Ron L Hubbard. Et annet er Joseph Smith Jr`s to litt varierende oversettelser av disse gulltavlene en engel overleverte ham. Jeg har da sett South Park episoden All About the Mormons ( http://en.wikipedia.org/wiki/All_About_The_Mormons) dum, dum, dum, dum, dum.

Loup : I begynnelsen skapte gud


Orson Scott Card er en meget lest science fiction og fantasy forfatter. Hans mest kjente bøker er vel de fire bøkene i The Ender Saga og de snart fem bøkene i oppfølgeren The Shadow Saga. Sammen med Andy Kubert og Pasqual Ferry har han gitt ut to miniserier med The Ultimate Iron Man. Biblioteket har første halvdel av tegneserieversjonen av boken Red Prophet : The Tales of Alvin Maker. Denne er så urimelig dårlig tegnet at jeg ga opp å lese den. Selv kjøpte jeg en annen miniserie i samling. Adaptert fra boken Wyrms og gitt samme navn. Jeg hadde ikke lest noe av Card og visste ikke annet enn at han er rimelig ofte utlånt på biblioteket. Det er sjelden at jeg vil si at 50 kroner er for mye for en Trade Paperback, men i dette tilfellet skulle en femmer gitt meg veksel tilbake. En hjelpeløs blanding av fantasy, science fiction og meningsløst kvasireligiøse ubehjelpeligheter, men begge de middelmådige tegnerne ble satt i et mye mer flatterende lys p.g.a. den urimelig elendige adapsjonen av teksten. Det er bare å håpe at boken er bedre.
Robert Kirkman/Tony Moore : Battle Pope


Orson Scott Card er også en av disse verdibevarende og troende konservative som tror at kjernefamilien er den eneste bastionen mot moralsk forfall og dekadanse. Han har selvfølgelig også sitt å si om homofile. Fra Wikipedia : Card described homosexuality as an acquired characteristic linked to abuse or molestation in childhood. He has called same-sex marriage a "potentially devastating social experiment". Så problemet her må være at vitenskaplig utvikling er av det gode og samfunnsmessig skadelig. Card er for øvrig en hellig overbevist mormoner dum, dum , dum, dum, dum.

Ingen kommentarer: