fredag 27. september 2013

Hvordan kombinere favoritter med minimalisme (del 5)

Forleden kveld satt jeg og så tegnefilmversjonen av Hugo Pratts Corto Maltese i Sibir. Den er i grunnen veldig bra og nesten helt tro mot originalen. Det eneste ankepunktet må være at Corto har blitt litt mer actionhelt her enn han er i serien. Allikevel klarer de å fange denne særegne stemningen som gjør Pratts serier så unike. Vel, så satt jeg der og så denne filmen for n`te gang og så slo det meg at en av de seriene jeg har lest om Corto Maltese som har gjort størst inntrykk er Legenden om Venedig (dansk tittel). Den norske er Eventyr i Venezia og det klinger ikke like bra.
Jeg leste den første gangen i begynnelsen av nittitallet og det jeg husker aller best er forsiden. Corto mot en bakgrunn av historiske bygninger. Nå har jeg lært siden at Pratt hadde assistenter til å tegne det arkitektoniske og tekniske. Det gjør ikke seriene noe dårligere, men en mister bitte litt av beundringen for mannen når han ikke gjorde alt selv. Men så er det få som har tegnet mer fargerikt i svarthvitt enn denne mannen. Da var det en smule skuffende når dette albumet kom på norsk første gang (2006) og det var fargelagt og med Pratts godkjennelse. Også hadde de halvert formatet slik at det dobbelt så mange sider som det i svarthvitt. For min egen del har jeg det også i svarthvitt, men på fransk.
Foruten fargene er det også to nye artikler om hemmelige selskap, frimurermanifestet og en mer utfyllende om Venezia, enn i originalen, fra Pratt selv. Historien starter med at Corto faller gjennom et tak etter å ha blitt beskutt og avbryter et møte i en av de mest hemmelige losjene i Venezia. En får aldri forklart hvorfor Corto befant seg på dette taket, men frimurerne tror de gjenkjenner en av sine egne og hjelper ham. Deretter treffer han bl.a. den unge mannen Bepo Falieri, hans uvenn, fascisten Stevani og den vakre, men ikke helt i vater, Hipatia. Han er på leting etter en smaragd hvis historie går tilbake til kong Salomos dager. Ledetråden har han fått fra den gale engelskmannen baron Corvo som i sitt siste brev avsluttet det med en gåte hvis løsning gir smaragdens plassering.
Som vanlig i denne serien er det begivenhetene som oppsøker Corto Maltese og ikke omvendt. Vi blir tatt med rundt i denne uutgrunnelige byen, lærer litt av dens historie og får ta del i Cortos og hans omgangsfellers betraktninger og filosoferinger. Altså slik det burde være. Og så er det slutten hvor han ber om å få komme inn i en annen historie. Og det fikk han da helt til Hugo Pratt gikk bort altfor tidlig 20.08. 1995. sekstiåtte år gammel.

Ingen kommentarer: