lørdag 7. september 2013

Nesten en falitterklæring (1)

Her prøver jeg å rettferdiggjøre det faktum at det er serier jeg ikke kommer til å skrive om. Dette har ingenting med manglende kvalitet på seriene å gjøre, snarere tvert om. Det det virkelig dreier seg om er at det blir altfor mye arbeid i og med at jeg må lese dem om igjen. Så en mix av latskap og for lite tid. Et eksempel på en serie jeg har skrevet om er Neil Gaiman`s The Sandman. Her skrev jeg ti innlegg og selv disse er ikke nok til å gi denne serien den presentasjonen den fortjener. Jeg har skrevet et innlegg om oppfølgeren Lucifer av Mike Carey og det er kun om første samling av ti. Derfor vil ideen med dette og påfølgende innlegg bare være å få nevnt disse seriene og videreformidle hvor viktig det er gi seg selv muligheten til å få lest dem.
Først ut er Timothy Truman`s Scout. Biblioteket har den første samlingen med denne serien som kom med i alt 24 hefter på Eclipse i perioden 1985-1987. Hvor handlingen er lagt til tiden etter det store sammenbruddet og hvor vår brave helt, apasjen Emmanuel Santana, møter utfordringer og problemer vi virkelig ville ha slitt med å løse. En serie hvor dystopi møter mytologi.
Scott McCloud`s (Understanding Comics m.m.) Zot! er den beste superheltserien bare de færreste fikk lest. Og siden jeg har hele serien komplett (sa jeg uten forsøk på skryt siden jeg bare har ti av heftene og resten i samlet utgave) er den og på min topp 10 liste over beste serier av denne typen. På nettet finner finner en denne serien. Her er et tilfelle hvor jeg kunne ha brukt trusler eller pressmiddel for å få flere til å lese denne. Som f. eks.: Væææææærsåsnill!!
Max Allan Collins mest kjente serie er utvilsomt The Road to Perdition og igjen gjort til film av den britiske regissøren Sam Mendes. Han har skrevet en rekke hardkokte kriminalromaner og skrevet flere non-fiction bøker om forbrytere og forbrytelser. Sammen med tegneren Terry Beatty skapte han den tøffeste kvinnelige privatdetektiven noensinne, Ms. Tree (først utgitt på Eclipse siden på Aardvark Anaheim, Renegade Press, DC Comics og Hard Case Crime). Hvor hovedpersonen er gitt fornavnet Michael og hvor disse to serieskaperne klarer å få henne til å virke troverdig. Og hvor seriens kriminalmysterier lar seg løse av lesere som er mye smartere enn meg.

Ingen kommentarer: