fredag 23. april 2010

Hvorfor krim kan være bedre som tegneserie II

Syttende mars i fjor skrev jeg om Ed Brubaker og Sean Phillips` serie Criminal. Bøkene det var snakk om da var Coward og Lawless. Disse samlet de 10 heftene i Volume 1. The Dead and the Dying og Bad Night samler de 7 første i volume 2. Leste nettopp ferdig Bad Night tidligere i dag og det må være grunnen til at jeg ennå ikke har begynt å snuble i min egen underleppe. Noe jeg vanligvis har for vane etter ca en time på jobb. For denne serien er så fantastisk bra. Jeg har nevnt flere ganger tidligere at jeg leser ikke krim i bokform og når jeg nettopp har lest disse to siste skjønner jeg hvorfor. Sammensmeltingen av ord og bilder gjør helheten så mange ganger større enn det en får fra en bokside. Og Brubaker og Phillips har perfeksjonert dette.
http://www.edbrubaker.com/http://surebeatsworking.blogspot.com/
The Dead and the Dying består av tre uavhengige historier. De knyttes sammen ved at flere av personene dukker opp i flere av dem. De hopper frem og tilbake i tid og starter med Second Chance in Hell. Her møter en tungvektsbokseren Jake ”Gnarly” Brown som er i ferd med å få sitt store gjennombrudd i ringen. Dette er hans vei ut av det kriminelle miljøet han var født inn i. Faren var sammen med kompanjongen, Walter Hyde, ledere for det kriminelle miljøet i byen. Han ser plutselig igjen sitt livs store kjærlighet, Danica, som han overtalte til å velge oppvekstkameraten, Sebastien Hyde og sønn av Walter, og som han siden forrådte. I A Wolf Among Wolves møter en Teeg Lawless, far til Tracy Lawless fra bok nr. 2, en vietnnamveteran som oppdager at det han lærte i krigen er det og bruk for i storbyen hjemme. Siste historie er Female of the Species og her blir vi fortalt Danica`s historie. I Bad Night møter vi igjen stripetegneren og tidligere falskner Jacob Kurtz, også sist sett i bok 2, Lawless. Etter å vært mistenkt for sin kones død og hatt et nervøst sammenbrudd i etterkant lever han en stille tilværelse og sliter med alvorlig søvnløshet. En sen nattetime på den faste døgnåpne Dineren ser han Iris og hennes voldelige kjæreste Danny. Senere plukker han opp en haikende Iris og det uungåelige skjer. Natten ender og Iris forsvinner bare for senere å dukke opp igjen med Danny. Kurtz blir tvunget til å forfalske et FBI identitetskort og fra der blir ingenting bedre. Nå er det ikke verdt å fortelle mer om de forskjellige historiene fordi halve moroa er å lese dem selv. Det jeg derimot kan gjøre er og ytterligere understreke hvor bra denne serien er og at alle burde unne seg selv å lese dem. Selv om en ikke er det minste interessert i krim vil en allikevel føle at en får et utbytte av å lese disse historiene.

Ingen kommentarer: