lørdag 30. oktober 2010

Hva jeg rakk å lese

Jeg har vært belemret med mye fri de to siste ukene. Denne fritiden har jeg ikke benyttet til å lese tegneserier. Det er noe eget med å se The Simpsons episoder for tiende gang og bruke halve til å huske om en har sett den før. Noen få har jeg allikevel fått lest. En av disse er Flight Volume 6. Som de seks andre i serien er også denne et overflødighetshorn når det kommer til kreativ glede, inspirert tegneseriekunst og å få blaserte eldre menn, som meg, til igjen å forstå hvorfor man begynte å lese serier alle disse årene siden. Det som skiller denne samlingen fra de andre er at her er antallet av mørkere/dystrere historier flere. Noe som gjør at de lysere historiene blir enda mer optimistisk lesning.
Mike Carey og Peter Gross har kommet med sin andre samling av serien The Unwritten, Inside Man(nr. 6-12), på Vertigo. Hvor hovedpersonen, Tom Taylor, er sammensmeltingen av Harry Potter og Christopher Milne(sønn av A.A.). Han er blitt tiltalt for massemord og sendt til fengsel i påvente av rettsaken. Fengselsoppholdet får en hjerteskjærende avslutning og Tom m/følge rømmer tilbake i tid. Her befrir han en fortelling som har vært misbrukt på det mest perverse. Boken avsluttes med en historie hvor Beatrix Potter skulle kunnet ha skrevet Ole Brumm. Selvfølgelig med en twist. Denne serien blir bare bedre og bedre, selv om plottet er blitt intrikat nok selv for viderekomne. Dette er en serie som har potensial til å bli en av de beste Vertigoseriene noensinne. Sist jeg talte hadde jeg 42 filmer basert på tegneserier der hjemme. Det har blitt en tvangstanke light denne samlingen av disse begredelige filmatiske epos, selvfølgelig finnes det noen unntak. Nå har jeg sett en jeg med hånden på hjertet kan si at jeg aldri vil komme til å kjøpe. Dette var tv-filmen Painkiller Jane fra 2005. Foruten å være ulidelig dårlig var det eneste den hadde til felles med serien at begge hovedpersonene var kvinner og litt usårlige. Tegneserien ble skapt av Joe Quesada(nåværende Chief Creative Officer of Marvel Entertainment) og Jimmy Palmiotti(rentegner og forfatter av bl.a. den siste versjonen av Jonah Hex) og utgitt på deres felles forlag Event Comics i 1995. Jeg har tenkt å skrive om deres mer kjente serie Ash senere. Det eneste bemerkelsesverdige med Painkiller Jane var at hovedpersonen brukte bandasjer som et slags fashion statement og overlevde den grusomste mishandling. Karakteren har overlevd frem til i dag takket være en rekke cross over titler, den første skrev Garth Ennis og her møtte hun The Darkness. Nylig ble en ny serie utgitt på Dynamite Entertainment. For øvrig kom det i 2007 en tv-serie og her hadde Kristina Loken (T3) hovedrollen. Det ble med en sesong og en kan undre på hvorfor.

Ingen kommentarer: