tirsdag 26. oktober 2010

Bli bra igjen.........

Jeg har nettopp lest ferdig Jasons(John Arne Sæterøy), Norges første og eneste internasjonale tegneseriestjerne, siste album, Varulvene i Montpellier, og det beste jeg si kan om det er at det er fargelagt av Hubert. Som igjen har jobbet med bl.a. Hermann(trur eg). Han har også fargelagt tidligere album av Jason. Jeg tror jeg har lest nesten alt av Jason, med unntak av de tolv heftene i serien Mjau mjau og gitt ut av Jippi Forlag i perioden 1997-2002. Inkludert i denne var adapsjonen av Stein Rivertons Jernvognen, så den har jeg da lest. Jeg har faktisk lest Jason siden tidlig 80-tall, hvor han kalte seg Jaxxon og et av stedene han ble publisert var vittighetsbladet Konk(utgitt fra 1967 til 1985). Poenget mitt er at jeg liker Jason og har gjort det ganske lenge. Da er det litt skuffende å ende opp med å bli like uinteressert, som karakterene i denne historien synes å være, når jeg var ferdig med å lese albumet. Hovedpersonen, Sven, er tegner på dagtid og utkledd varulv innbruddstyv et par kvelder i måneden. Han er hemmelig forelsket i den kvinnelige naboen, men prøver allikevel å stable et forhold på bena med en annen. Også spiller han sjakk og diskuterer hovedsakelig film med bestevennen. Montpelliers virkelige varulver gjør et forsøk på å stoppe ham og det ender ikke helt som forventet. Det er historien ikke kort oppsummert. Tegningene holder den samme standarden som en er blitt vant til fra Jason. Dyr bekler alle rollene og frisyrene er ofte det eneste som skiller dem fra hverandre. Det som nå slår meg er at Jason mer og mer begynner å ligne et one hit wonder. Da er det tid for litt selvransakelse. Det er helt klart ting og referanser i denne historien som går meg hus forbi. Noe som vil sette hele historien i et nytt perspektiv. Jeg tror ikke det er mulig å få så mange gode anmeldelser internasjonalt uten at det snakk om kvalitet. En annen ting er at de fleste vil finne dette albumet ganske underholdende. Jeg for min del ønsker ham god bedring og med et lønnlig håp om at han snart prøver noe nytt.

Ingen kommentarer: