

Manfred Sommer debuterte i slutten av nittenførtiårene med bl.a. serien La Muerta Roja. I 1981 så hans mest kjente serie, Frank Cappa, dagens lys. Frank Cappa er en komplisert sjel. Han er fra USA, adoptert og foreldrene er rimelig mørke i huden sammenlignet med Cappa.

Cappa ser sin journalistgjerning som den objektive observatøren, men skillet mellom teori og praksis oppheves regelmessig. Han har, lik hans nesten navnebror fotografen Frank Capra, en egen evne til å havne konfliktfylte områder verden over. I et album, Viet-Song (1989), ser Sommer på Vietnamkrigen og hva som skjedde i etterkant i USA. I et annet album, Somoza et Gomorrhe (1986), er Cappa i Nicaragua og følger sandinistenes opprør mot Somoza. Begge disse er utgitt i James Bond og i svarthvitt. Noe som, i mine øyne, kler Sommers tegninger, selv om mange originalt er i farger.

Sommer forteller historier om leiesoldater, utbyttingen av det kontinentet Afrika og konflikten mellom nåtiden og den afrikanske historien. Debutalbumet med sine tre mange faseterte historier fra Brasil. Det er ikke utenkelig å tro at Sommer med sine Cappa historier muligens var litt mer politisk radikal enn gjennomsnittet. Andre historier av Sommer jeg har lest er en historie fra det ville vesten utgitt i Colt og en historie fra det gamle Jugoslavia under 2. Verdenskrig. Denne forteller om en bondes betydning i et sjakkparti. Nå har jeg nevnt en liten del av Sommers tegneserier og har sikkert utelatt/glemt en hel del. Litt senere i bloggen skal jeg skrive om en annen serieskaper som har mye til felles med Sommer, nemlig belgieren Franz (Franz Drappier).

Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar