mandag 28. desember 2009

Julepresangen jeg skulle ønsket meg 2

Selv om det er flere kvinner innenfor tegneserieindustrien, nå enn tidligere, gjør ikke det meg mindre glad når det dukker opp en ny og helt ukjent kvinnelig serieskaper. Når hun debuterer med et tegneseriealbum innenfor den fransk/belgiske tradisjonen blir det ikke verre og som om ikke det var nok er hun britisk og ennå skrekkelig ung (midten av tyveårene). Jeg har nevnt albumet før (men det var før jeg leste det) og tittelen er Britten and Brülightly. Utgitt i 2008 på forlaget Random House`s underforlag Jonathan Cape. Bryan Talbot (en av nestorene innenfor det britiske seriemiljøet og noen av hans serier er The Tale of one Bad Rat, så vidt anmeldt tidligere, og geniale Alice in Sunderland) hadde dette blant sine topp tre favoritter i 2008. Nå er det ikke bare han som har hatt masse positivt å si om dette albumet. Berry har fått gode kritikker overalt hvor albumet er utgitt. Noe hun fortjener i aller høyeste grad. Fortellingen er klassisk hardkokt krim. Hovedpersonen er den slitne private etterforskeren Fernandez Britten med tilnavnet Heartbreaker. Dette fordi ingen blir lykkeligere av å få vite det han finner ut. Partneren hans, Brülightly, må være den underligste i krimhistorien. Historien starter med at unge frøken Charlotte Maughton oppsøker Britten på kontoret og ber ham undersøke forloveden, Berni Kudos, selvmord, som hun mener må være et mord. Fra der av blir alt meget mer komplisert. Mesteparten av fortellingen blir fortalt gjennom Britten`s betraktninger og veksler mellom det litt absurd humoristiske, selve etterforskningen og det poetisk skildrende. Tegningene er i svarthvitt og minner meg om en av favorittene jeg ennå ikke har nevnt, spanske Miguelanxo Prado(av ham har biblioteket bare : Daily Delirium, Tangents og Streak of Chalk). Han er vel kjent for de fleste som en av de syv tegnerne i Neil Gaiman`s Endless Nights. For Berry`s del var sammenligningen ment som et ytterligere kompliment og ikke en nedvurdering. Når en så legger alt sammen så blir konklusjonen at dette er et av de beste nye albumene jeg har lest på flere år og at det skal bli virkelig spennende å se hva Berry gir ut neste gang. Også skulle jeg ønske at jeg hadde ønsket meg denne serien til jul. Bokhyllene ser så nakne ut uten.

Ingen kommentarer: