torsdag 11. juni 2009

Hvordan kombinere favoritter med minimalisme (del 1) ?


Hvordan kan jeg begynne å beskrive hva et tegneseriegeni (1927-1995) klarte å produsere i løpet av et helt liv ? Det sier seg selv at jeg bare klarer å gi en blek og kortfattet sammenfatning av en av de viktigste seriene han skapte. Hvem er dette geniet ? Navnet er Hugo Pratt og serien jeg skal gjøre et forsøk på å skrive noe vettugt om er Corto Maltese. Corto dukket opp i sin første historie i Balladen om det ramsalte hav (La Ballade de la mer salée) i 1967. Dette er den serien hvor jeg oppdager at Pratts nesten impresjonistiske måte å tegne serier på er annerledes og gir meg en ny innsikt med hensyn til hva tegneserier kan være. Det at den første tegningen er den som blir tatt med i tegneserien og ikke noe forsøk på å gjøre den bedre. I Balladen om det ramsalte hav (min egen oversettelse, ikke nødvendigvis helt korrekt) varierer tegningene mellom det middelmådige og ,det som gjorde meg frelst, til fullkomne øyeblikks observasjoner. Noen få pennestreker og nærmere det geniale kommer en ikke. Og på toppen av det hele kommer historiene som blir fortalt og som er alt annet enn ordinære.
Jeg er litt usikker på om jeg skal ta for meg hvert enkelt album eller om jeg skal skrive litt om flere av dem. Jeg leste dem på dansk og de var utgitt på det mest oppegående forlaget i Norden, nemlig Carlsen Comics. De første fire albumene var Koncert i O-mol for harpe og nitroglycerin ( det hører med til historien at Egmont har utgitt nesten alt av Corto Maltese serien i syv innbundne utgaver, dessverre i farger ). I en av dette albumets to historier er Corto på sporet av et kart over en av spanjolenes gullbyer. Han befinner seg i Venezia og første verdenskrig raser. Et tysk fly forårsaker et oppstyr og det finnes en spion med et opplyst vindu. I album nr.2 er det i den første historien alver og de mytologiske tilstedeværelsene (Pug og Merlin) i Britannia som klarer å forhindre et tysk komplott på britisk jord, mens Corto Maltese slumrer. De to andre historiene i disse to albumene er først en røverhistorie hvor soldater fra alle deler av et frontavsnitt sammen har samarbeidet om å stjele en stor gullskatt og hvor Corto er den som koblet dem. Hemingway som ambulansesjåfør er en av deltagerne. Den fjerde fortellingen er fra Irland og er en oppdatering av historien om Kain og Abel. Nå har jeg skrevet litt om Pratt og to album om Corto Maltese, så de fleste vil se at dette vil ta nokså mye plass og det at det er voldsomt mye som kan bli skrevet.
Det tredje albumet og Corto er nå i Saudi Arabia sammen med en arabisk vestlig velutdannet mann og Cush.(fremdeles 1.verdenskrig) Sistnevnte er en stammekriger fra Etiopia, muslim og den fødte morder. Deres felles oppgave er å frigjøre et barn tatt til gissel av tyrkerne og som er sønn av en de viktigste høvdingene i området. To av dem overlever og lykkes med oppgaven. Cush og Maltese krysser Rødehavet og er så i grenselandet mellom Etiopia og Somalia. Når de kommer frem til landsbyen hvor Cush ble født viser det seg at Shakespeares skuespill Romeo og Julie har blitt virkelighet. Cush sin bror skal ha bortført den kristne nabohøvdingens datter. Alt har løsning og våre to helter er ikke nødvendigvis alltid like modige.


Her ender 1. del

Ingen kommentarer: