Etter å ha overlevd den mastodontiske filmatiseringen av Ringenes Herre, i regi av Peter Jackson, kommer Guillermo Del Toros (Pans Labyrint og Hellboy 1 og 2) filmatisering av The Hobbit i 2112. Det som er litt skummelt med dette er at Jackson og Del Toro ser helt like ut. Allikevel er det lov å håpe at The Hobbit blir en bedre film enn de tre Jackson laget. Boken The Hobbit eller There and back again ble utgitt for første gang i 1937. J.R:R: Tolkien skrev boken etter at han egentlig kom opp med historien som en godnattfortelling for barna sine. Jeg kan aldri annet enn å tenke på femhærsslaget hver gang jeg hører Pink Floyd`s Welcome to the machine fra albumet Wish you were here. Jeg fikk boken og platen samme julen og hørte platen mens jeg leste boken den romjulen. Til slutt må jeg nevne at biblioteket har en tegnefilmversjon fra 1977 som er litt bedre enn halvdårlig.
http://www.davidwenzel.com/
Det var den mediokre innledningen og poenget er ment å komme her : Tegneserieversjonen av Hobbiten er faktisk veldig bra. Den er adaptert av Chuck Dixon og illustrert av David Wenzel. De forholder seg til boken og har fått med seg det meste av innholdet på en måte som gjør at det ikke blir slik tegningene blir fortrengt av teksten. De har heller ikke sett det som en nødvendighet å tilføre historien noe ekstra, som en viss New Zealandsk regissør gjorde med en utidig regelmessighet. Hobbiten er en historie en kan lese regelmessig og som er like bra hver gang. Nå kan en velge å lese boken eller tegneserien og begge er glimrende.
Til slutt må jeg skrive litt om de involverte. David Wenzel har en lang karriere som illustratør bak seg. Han har tegnet en del tegneserier, men ikke veldig mange. Den mest kjente, ved siden av, er A Wizard`s Tale skrevet av Kurt Busiek. Chuck Dixon derimot har lenge vært en av de hardest arbeidende tegneserieforfatterne i USA. Han debuterte som forfatter i 1987 hos Eclipse Comics ( som the Hobbit også originalt ble utgitt på) og har siden jobbet for nesten alle av de store forlagene. Han skrev lenge Punisher for Marvel Comics bl.a. Hos DC Comics har han skrevet Batman : Detective Comics og Nightwing (Dick Grayson) og Robin (Tim Drake) I 2002 gikk han til forlaget CrossGen og ble der til forlaget gikk konkurs i 2004. Siden har han jobbet for forskjellige forlag. Han har også klart å vise begynnende homofobe tendenser i sin kritikk av fremstillingen av homofili i tegneserier ment for alle aldre, (konfliktløsning utelukkende ved hjelp av vold er helt o.k.) men det er hardt å være amerikansk og konservativ. Uansett er han en veldig dyktig håndverker og om han har håpløse politiske meninger skinner ikke disse ofte gjennom i bladene han skriver. Grunn god nok til fortsatt å lese han.
http://www.davidwenzel.com/
Det var den mediokre innledningen og poenget er ment å komme her : Tegneserieversjonen av Hobbiten er faktisk veldig bra. Den er adaptert av Chuck Dixon og illustrert av David Wenzel. De forholder seg til boken og har fått med seg det meste av innholdet på en måte som gjør at det ikke blir slik tegningene blir fortrengt av teksten. De har heller ikke sett det som en nødvendighet å tilføre historien noe ekstra, som en viss New Zealandsk regissør gjorde med en utidig regelmessighet. Hobbiten er en historie en kan lese regelmessig og som er like bra hver gang. Nå kan en velge å lese boken eller tegneserien og begge er glimrende.
Til slutt må jeg skrive litt om de involverte. David Wenzel har en lang karriere som illustratør bak seg. Han har tegnet en del tegneserier, men ikke veldig mange. Den mest kjente, ved siden av, er A Wizard`s Tale skrevet av Kurt Busiek. Chuck Dixon derimot har lenge vært en av de hardest arbeidende tegneserieforfatterne i USA. Han debuterte som forfatter i 1987 hos Eclipse Comics ( som the Hobbit også originalt ble utgitt på) og har siden jobbet for nesten alle av de store forlagene. Han skrev lenge Punisher for Marvel Comics bl.a. Hos DC Comics har han skrevet Batman : Detective Comics og Nightwing (Dick Grayson) og Robin (Tim Drake) I 2002 gikk han til forlaget CrossGen og ble der til forlaget gikk konkurs i 2004. Siden har han jobbet for forskjellige forlag. Han har også klart å vise begynnende homofobe tendenser i sin kritikk av fremstillingen av homofili i tegneserier ment for alle aldre, (konfliktløsning utelukkende ved hjelp av vold er helt o.k.) men det er hardt å være amerikansk og konservativ. Uansett er han en veldig dyktig håndverker og om han har håpløse politiske meninger skinner ikke disse ofte gjennom i bladene han skriver. Grunn god nok til fortsatt å lese han.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar