tirsdag 10. februar 2009

Hvorfor ingenting er lett og alt aldri er vanskelig

The best laid plans of mice and men. William mente nok noe helt annet når han skrev det for over 400 år siden, men jeg gikk hodestups inn i det dilemmaet i dag. Jeg sa som så at det å skrive om en av favorittseriene mine ville være sååååå enkelt. Inntil jeg fattet omfanget av historien jeg skulle prøve å gi kortversjonen av. Etter å tenkt lenger enn de sedvanlige 8 minuttene prøver jeg allikevel å gjøre et forsøk.




Hvilken favoritt er det jeg snakker om ? Vel, siden jeg aldri bedriver utenomsnakk starter det hele med at jeg er i Sverige for å hente en last med brukte kontormøbler. Jeg kommer over Horst Schrøders utgivelse av et hundresiders Batman-hefte. Jeg kommer hjem og klarer å ordne et abonnement. Takket være dette abonnementet fikk jeg tilsendt et månedlig nyhetsbrev. Jeg bestiller fra dette og får Grendel Tales : Four devils, one hell. Skrevet av James Robinson ( han skal jeg helt klart komme tilbake til ) og tegnet av en av mine danske favoritter, Teddy Kristiansen. Det andre heftet som gjorde at jeg anser skaperen og serien som en av mine absolutte favoritter. Grendel : Devil by the Deed og geniet Matt Wagner. Og her er det problemet tårner seg opp. Hvordan forklare hvorfor denne serien er så genial ved hjelp av tabloidversjonen eller prøve å være en smule omstendelig, ca, 4 ganger det jeg har skrevet til nå.


Siden det er ca. 4 mennesker som leser denne bloggen nogenlunde regelmessig, så tar jeg meg den frihet og tar det for gitt at 2 av dere stoler på meg dit hen at skulle det melde seg et behov for umiddelbar oppklaring, greit nok. For dere to andre skal jeg snart komme tilbake til denne serien.


Tingen er det at Grendel : Devil by the Deed oppsummerer den altfor korte karrieren til Hunter Rose a.k.a. Grendel. Genial forfatter på dagtid og ubestridt sjef for underverdenen når mørket senker seg. I begynnelsen av tjueårene og med en adoptivdatter som får Judas til å bli likandes. Hans nemesis er Argent, en amerikansk indiansk ulvemann som er århundrer gammel. ( bær med meg, jeg vet det høres rimelig lamt ut) Dette er kort oppsummert hva Grendel er. ( en kan jo helt klart trekke paralleller til det klassiske diktet, men det er ikke helt umiddelbart ?) Dette er det første spede forsøket på å forklare fenomenet Grendel.


Og nå til serien jeg i utgangpunktet skulle skrive tjue linjer om : Grendel : Devil Tales. Denne serien består av fire hefter fra Grendel-serien utgitt på Comico Comics ( it ceased to be rundt 1990). Heftene forteller to historier: Den første forteller om politimannen Lewis Polk som overhører en samtale mens han er på toalettet og det er den typen informasjon som kan få tatt knekken på Grendel. Hvordan det går må en lese serien for å finne ut. Den andre historien handler om gangsteren Tommy Nuncio som er på flukt fra Grendel. Det blir en fortelling om sammenbrudd og paranoia. Begge disse historiene er helt forskjellig illustrert. Den første er satt sammen av mange små bilder, thumbnails, og dette er med på understreke det intrikate i historien. Den siste er panel satt ved siden av hverandre og med forskjellig teksting som markerer de forskjellige personene og som også understreker hovedpersonens sinnstemning. Alt i alt er dette en imponerende tegneserie og bare en liten del av det som er Grendel syklusen. Jeg har skrevet ferdig om Wagner og Grendel, men nå er det på høy tid å avslutte.

Ingen kommentarer: