lørdag 14. februar 2009

Er fantasy fantasiløst ?







For noen år siden leste jeg en hel haug av fantasy og science fiction-bøker. Kvaliteten på disse var særdeles variert. Det finnes ikke noe mer oppskriftsorientert enn fantasy-litteratur ? En av hovedgrunnene til at jeg leste så mye av det var at jeg desperat ønsket å finne en forfatter som kom i nærheten av J.R.R. Tolkien. En som kom ganske nær var Raymond E Feist med boken Magician. Den var den første boken i Riftwar-triologien (selvfølgelig en triologi, noe annet hadde vært helt utenkelig) og det har siden ballet på seg til å bli en halv milliard oppfølgere med en sviktende kvalitetskurve. Allikevel var Magician en glimrende bok. Hvilken fantasy historie inneholder den marxistiske historieoppfatningen, ormehullteorien og drager ?



Når den kom i paperback første gangen , kom den i to utgaver Magician : Apprentice og Magician : Master. Og her kommer poenget. Magician : Apprentice er blitt adaptert til tegneserie av forfatteren Bryan J Glass og tegneren Ryan Stegman. Det har til nå kommet 12 hefter og disse er samlet i to bøker og de har biblioteket, siden det er jeg som har ansvaret for innkjøpet av tegneserier. Det er kanskje ikke verdens beste tegneserie, til det er tegningene litt vel i overkant klissete Image Comics-aktige, men historien er som sagt bra og for noen må det være mer attraktivt å lese tegneserien enn boka på 700 sider ? Og til slutt vil jeg svare på spørsmålet i tittelen.
Og det blir et ubetinget ja-nei.

2 kommentarer:

Gro sa...

Du har det med å gi klare svar!

Lars Gundersen sa...

Det er det som er min virkelige styrke. I dette tilfellet vil det allikevel være mest trykk på ja.