fredag 27. februar 2009

Tegneserier + Film = Sant ( Nei, ikke (f…) søren ! ) Del 2

Marvel Comics prøvde lenge å få en av karakterene sine til å bli en hit på filmlerretet. Jeg er en av de som husker de mildt sagt begredelige tegnefilmene fra syttitallet og latterlig dårlige filmer og tv-filmer fra åtti og nittitall. Jeg er ikke stolt av det, men jeg har sett David Hasselhoff som Nick Fury (Nick Fury : Agent of S.H.I.EL.D. , tv-film fra 1998) og favorittsvensken Dolph Lundgren som The Punisher ( 1989 ). Det jeg kan si om sistnevnte film er at den blir nesten bra sammenlignet med nyinnspillingen fra 2004.
Her har den kjente Thomas Jane hovedrollen og John Travolta spiller ond og steindum skurk i en historie som er om mulig dummere og ond mot oss seere.

Sam Raimi`s 3 Spider Man filmer trekkes alltid frem som et eksempel på gode filmatiseringer av tegneserier. Igjen må jeg få lov å være dypt uenig. Tobey Maguire kommer tidsvis i kontakt med den rollefiguren han skal spille, nemlig Peter Parker. Willem Defoe som Hobgoblin / Grønne Trollet får altfor liten plass og Kirsten Dunst er det altfor mye av. Alfred Molina som Doctor Octupus var et stort pluss i en heller kjedelig film nr. 2. Og i film nr. 3 var det altfor mye av alt. Den sorte drakten og Eric Foreman fra That Seventies Show som Eddie Brock / Venom ? James Franco / Det nye Grønne Trollet, Gwen og kaptein Stacy og Sandman. En alvorlig overdose. Man snakker også om de fantastiske spesialeffektene. Det er ingenting i de tre filmene jeg ikke har sett bedre i heftene ! Og allikevel skal jeg være enig i at disse er tre av de filmene som er blant de minst dårlige av Marvels filmatiseringer.

To andre som faktisk er sånn nogenlunde er Daredevil (2003) og Elektra (2005). Dette fordi her tar de utgangspunkt i tegneseriehistorikken og baserer det på de seriene Frank Miller skrev. I motsetning til nesten alle andre filmer hvor filmskaperne skal finne opp karakteren på nytt. Også liker jeg Ben Affleck og Jennifer Garner. En tredje ting kan og være at det gudskjelov ikke har kommet noen oppfølgere.



Skal senere fortsette å rakke ned på filmer basert på Marvel figurer og også ta for meg DC Comics, som ikke er det spor bedre.

2 kommentarer:

Tedd Willy sa...

Hmmja.. du liker Ben Affleck ja.. Jeg kan være enig om at Jennifer G gjør en hederlig figur i Elektra, men voldtekten som pokkers Alexander den Store gjør av Bullseye i Daredevil, skulle noen vært sraffet for. Han har jo ikke engang riktig drakt på seg, kanskje tidens feteste superheltdrakt. Spider-Man filmene sovnet jeg til hver gang jeg så dem. Iron Man derimot, den var fin. Det samme var den siste Hulk-filmen, som langt bedre enn den første.Og slutten tydet jo på en ny film med på mr. Stark og Bruce sammen. Nå vet jeg at du er en åpen og ydmyk person, så jeg kan nevne 2 animerte filmer fra Marvel-universet; Hulk vs Thor, Hulk vs Wolverine, begge fra 2008. Kanskje mente for folk litt yngre enn oss, men da er jeg vel barnslig og umoden som liker det.

Lars Gundersen sa...

Drakten stod i forhold til dusten som spilte Bullseye, nemlig Colin Farrel. Iron Man var omtrent like fæl som alle de andre filmene, men Robert Downey Jr. var glimtvis genial.den første Hulk-filmen har nærmest vaksinert meg mot å se den forvokste brokkolien på film. Og med hensyn til marvelanimasjonsfilmene, hva mennesker gjør innenfor husets fire vegger og med gardinene godt trukket for er ikke min sak.