mandag 2. februar 2009

Så var tiden kommet for (igjen !) å bli misunnelig på svenskene.
















Svenske tegneserier har aldri vært det jeg har lest for mye av. Jeg har lest en del tegneserier oversatt til svensk. Dette fordi Horst Schrøder har vært en av pådriverne i Skandinavia med å introdusere nye tegneserier til et lite opplyst publikum. Og han har også utgitt bøker om serier. En som har satt sitt preg på min tegneserieinteresse er Fremtiden i serieruter fra 1982 og som tar for seg science fiction serier. Av kjente svenske serieskapere er Martin Kellerman og hans figur Rocky i særklasse mest lest. En har Charlie Christensen og hans Arne And som har blitt utgitt i flere bøker på norsk. Den siste jeg vil nevne er Joakim Pirinen som er ganske ukjent her, men som siden debuten i 1983, har blitt en grand old man i nyere svenske tegneserier.

Så dette var det jeg visste og så viser det seg at svenske tegneserier har en oppblomstring uten like de siste årene. Hvis en abonnerer på nyhetsbrevet fra Tronsmo (noe jeg anbefaler på det varmeste) så har de minimum fire-fem titler i måneden på listen av anbefalinger. Så for å gjøre opp for noe av dette tenkte jeg å nevne to nyere svenske serier. Først en serie for de av oss som er lissom-intellektuelle og går rundt i stadig frykt for å bli avslørt som nettopp dette. På litteratursiden kommer det nå hjelp. Henrik Lange s 80 romaner for deg som har det travelt. Her er hver roman forklart ved hjelp av en side. Før du vet ordet av det har du bl.a. lest Prosessen, Don Quijote, Ringenes Herre og Bibelen. Etterpå kan en friskt kaste seg inn i enhver litterær debatt. (Og ikke bli avslørt med en gang) Den andre serien er Drift. Denne er skrevet av Liv Strömquist og illustrert av Jan Bielecki. Den er utgitt i Kolik Forlags Femisexserie (stusser litt på dette). Historien begynner med at han og hun møtes på en nattbuss på nordover i Sverige. Handlingen veves sammen av tilbakeblikk og seksuelle fantasier. Med psykologisk innsikt blir vi fortalt flere historier og det hele ender med en forbausende og forfriskende vri til slutt. Jeg er litt for blyg til å gå altfor mye inn i handlingen, men dette er en serie om sex med en markant feministisk vinkling. Og spørsmålet jeg må stille meg blir : Hvorfor har ingen norske tegneserieskapere tort å gjøre noe lignende ? Og til slutt vil jeg bare nevne at biblioteket har begynt å abonnere på antologiserien Galago. 200 sider med svenske tegneserier tre ganger i året.

Ingen kommentarer: