lørdag 28. februar 2009

Japansk ungdomsopprør anno 1970-71


Jeg har tidligere nevnt det at jeg liker tegneserier som forvirrer og innimellom får meg til å prøve og tenke. Seiichi Hayashi`s Red Colored Elegy er akkurat en sånn tegneserie. Dette er et strålende eksempel på japansk underground-manga. Jeg vet ikke om det finnes et japansk ord for det, men det er allikevel hva det er. Fellestrekkene til amerikanske og europeiske ( les : franske, nouvelle vague ) underground serier er helt klart til stede. Først og fremst med hensyn til eksperimenteringen med bruk av innslag fra anime ( Anime / tegnefilmversjonen kom i 1977 og het på originalspråket Boku wa tenshi ja naiyo ), tegnestiler og vekslinger i historien mellom det helt naturalistiske og lettere surrealistiske innslag.


Historien er kort fortalt : Ichiro og Sachiko er et ungt par i Japan helt på begynnelsen av syttitallet. Som alle andre drømmer de om noe bedre. Ichiro vil slå gjennom som serietegner og Sachiko prøver desperat å unngå et arrangert giftemål, siden foreldrene ivrer etter å få henne godt gift. De røyker, drikker, drømmer og har sex med hverandre / andre. I løpet av denne serien er det usagte like mye til stede som det sagte. Karakterenes kroppsspråk blir og en viktig del av fortellingen. Alt dette blandes og gjør tegneserien annerledes og spennende. Og jeg satt forvirret og veldig fornøyd tilbake etter å ha lest den ferdig.

Ingen kommentarer: