mandag 23. februar 2009

Professor i tegneserier og alt annet enn kjedelig











http://www.scottmccloud.com/index.html

http://www.scottmccloud.com/comics/zot/index.html


Scott McCloud har det til felles med avdøde Will Eisner (1917-2005) at de begge har laget fantastiske tegneserier. De er også de to amerikanske tegneserieskaperne som har best forståelse av tegneseriemediet. Will Eisner`s Comics and sequential art er ennå en av de beste bøkene på markedet for de som vil prøve seg som tegneserieskapere. McCloud har tatt det hele et skritt lengre og laget tre bøker om tegneserier som tegneserie. Bøkene heter : Understanding Comics, Reinventing Comics og Making Comics. De er både underholdende og særdeles lærerike og kan leses med stort utbytte av alle.

Scott McCloud er født 1960 i Boston. Hans tegneserieproduksjon er preget av kvalitet og ikke akkurat kvantitet. Han har laget Superheltparodien Destroy ! (den har jeg hjemme som 3-D serie), The New Adventures of Abraham Lincoln, skrev manuset til de 12 første heftene i Superman Adventures ( basert på Supermann tegnefilmene) og så er det Zot! . Den ene lenken øverst går til Zot!-serien McCloud har lagt ut på nettet . Denne er spesielt laget for nettet og tjener som et eksempel på hvordan tegneserier vil tilpasse seg fremtiden.



Serien startet i 1984 og i mangel av en bedre forklaring vil jeg si at den er som om Herge laget superheltserier og faktisk hadde en humoristisk sans. En historie med parallelle verdener, en av hovedpersonene som blir til en ape når han kommer til Zot!s verden og originale skurker. Og det hele fortalt med en avvæpnende humor, masser av humor. Alvoret er også til stede, men ikke overdrevent mye av det. Selv sier McCloud at han laget serien som et motstykke til alle disse ,mer eller mindre, psykotiske / psykopatiske superheltene som dukket opp denne tiden. De 10 første heftene kom ut på forlaget Eclipse (og jeg var så heldig at jeg fant dem på Løvås Bruktbu for en 10-12 år siden og er en av mange serier jeg har vært så heldig å få tak i der). Da forlaget fikk økonomiske problemer tok han serien over til Fantagraphics Books. Forskjellen var at den nå ble utgitt i svarthvitt. I fjor høst kom disse svarthvitt-heftene ut i bokform og den har selvfølgelig biblioteket. Kan ikke annet enn å anbefale den på det mest intense. Til slutt er det bare å oppfordre de fire leserne mine å besøke McCloud`s offisielle hjemmeside for mer informasjon.

2 kommentarer:

Mathilda og Theodor sa...

Kan jeg ønske meg en sak?

Jeg vil ha mer Will Eisner (minus Spirit) i bloggen! Type "Storbyen", "Livskraft" og "Solnedgang i Sunshine City" ellår ka den nå hette.

Kan jeg få?

Mathilda og Theodor sa...

Også legger jeg inn en ekstra kommentar bare for å kommentere. Siden det liksom er min oppgave å kommentere bloggen din.