torsdag 19. mars 2009

The Sandman Prequel



Jeg har aldri sett meg selv som en trendsetter eller en som slavisk følger de hyppige motemessige innfallene noen ser som viktige eller en som opplever det å være litt annet enn upopulær for mer enn et øyeblikk . I begynnelsen av nittiårene hadde jeg gitt opp drømmen og det som betydde aller mest. Tilværelsen, kjærligheten og tegneseriesamlingen. Der og da fantes det et lite idealistisk forlag som ga ut norske fabelprosa forfattere (ikke alle var like talentfulle eller oppegående rent idemessig, men det samme forlaget ga ut Nye Atlantis av Ursula Le Guin og det eneste jeg har lest av L Ron Hubbard som var annet enn latterlig, space opera historien Hjemkomst til fremtiden i boken Tiden og Stjernene)


Hva det er som skjer er at jeg nesten er i ferd med å bli voksen og ansvarlig og nesten plutselig sender gud( ikke det at jeg tror på noe annet enn skjebnen, kismet eller Tao Te Ching ( uttalt med d for t etter de nye rettskrivningsreglene ) ) beskjed om at jeg bør bli skikkeligere. Sånn var nå mi private ståe der og da. Jeg får aldri noe adressert til meg enn regninger og reklame. På denne tiden får jeg allikevel et personlig brev inneholdende reklame. Aldri har reklame ført til en lignende åpenbaring ! Tilbudet var at en kunne kjøpe de fire første bøkene med serien The Sandman for litt mer enn den kostet hos Amazon eller tegneseriebutikkene.


Og her fikk jeg dem pent pakket fra posten og så var tegneserier gått fra å være noe en ga slipp på for å bli voksen til å bli noe en måtte lese for å bli tilnærmet voksen. Jeg klarte ikke helt å lese ferdig bok nr. fire, fordi jeg visste ikke når jeg fikk lest fortsettelsen. Og litt senere fikk jeg et par nr., lengere ut i serien, av femtekolonist kompisen min ( han som den dag i dag mener at kone og unger er viktigere enn tegneserier og som av en eller annen grunn er mye mer lykkelig enn meg ). Jeg må gå nøyere gjennom hele serien senere og det jeg nevner nå blir generelt. Hva som hadde skjedd hvis jeg ikke hadde fått tilbudet fra bokklubben Nova blir i verste fall at jeg hadde kvittet meg med kilovis av papir, kalt tegneseriesamlingen min, og kunne ha blitt en av småsparerne på børsen som tapte titalls av kroner.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Jeg ville nu nok mene at et godt tilbud på Sandman, endda på fornemste vis personligt adresseret, er en god redning fra at miste tegneseriesamlingen. Verden har brug for flere entusiaster og nørder, ikke flere småbørnsavlende, villakøbende, lørdagstv-seende droner.

Og mere om Sandman tak, nu er du begyndt, så kan man ikke bare stoppe jo :)

Lars Gundersen sa...

Vel, jeg får gjøre et forsøk. Det er allikevel ikke lov å ha noen som helst forhåpninger til at innholdet blir det spor bedre enn i tidligere innlegg.